19 دی: وزیر امور خارجه کشورمان آمادگی کشورمان برای برقراری روابط قوی در حوزه همکاری‌های مورد توافق و زمینه‌های مورد علاقه دو طرف با اتحادیه اروپایی را مورد تاکید قرار داد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار لوئیجی دی مایو نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس با ایشان، با تبریک انتخاب وی به عنوان نماینده ویژه اتحادیه اروپایی، تحولات روابط کشورهای همسایه از جمله حوزه خلیج فارس را تبیین و شرایط امروز منطقه را فصل نوینی از زمینه سازی برای ارتقای همکاریها، بین هشت کشور حوزه خلیج فارس ارزیابی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در خصوص مجمع گفتگو و همکاری منطقه‌ای که از سوی کشورهای منطقه نیز مورد حمایت قرار گرفته است را بیانگر اراده کشورهای منطقه برای برقراری همکاریهای درون منطقه‌ای در ابعاد مختلف ازجمله موضوعات مهم محیط زیستی دانست و برگزاری نخستین نشست این گروه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به ابتکار دبیرکل سازمان ملل در آینده نزدیک را گامی در زمینه همگرایی بیشتر در منطقه خواند.
امیرعبداللهیان با استقبال از ارائه هرگونه ابتکاری از سوی اتحادیه اروپایی برای تقویت همکاریهای فیمابین اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه، آمادگی کشورمان برای برقراری روابط قوی در حوزه همکاریهای مورد توافق و زمینه‌های مورد علاقه دو طرف با اتحادیه اروپایی را مورد تاکید قرار داد.
لوئیجیی دی مایو نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس با تاکید بر جایگاه مهم ایران در منطقه، گزارشی از اولین سفر خود در سمت جدید به برخی کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه، و بر نقش اثر گذار کشورمان در منطقه تاکید کرد.
دی مایو ابتکار مجمع گفتگو و همکاری منطقه‌ای را مهم خواند و نقش دبیرکل سازمان ملل را برای برگزاری نشست وزرای خارجه هشت کشور حوزه خلیج فارس مورد تاکید قرار داد.
وی روابط طبیعی ایران و عربستان را به نفع منطقه خواند.
در این دیدار آخرین وضعیت گفتگو برای لغو تحریم‌ها، روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و ضرورت گفتگوهای ایران و اروپا مورد رایزنی قرار گرفت.
  • نویسنده :
  • منبع :