19 دی: وزارت محیط زیست عراق از انعقاد توافقنامه بین بغداد - تهران در خصوص مقابله با کانون های گرد و غبار در چهار استان عراق و ۲ استان ایران خبر داد.
«نظیر عبود» معاون وزیر محیط زیست عراق امروز (دوشنبه) در گفت وگو با شبکه العهد گفت: موضوع ریزگردها و گرد و غبار دیگر محدود به یک کشور و دو کشور نیست، بلکه مشکلی است که جامعه بشری با آن مواجه می باشد.
وی با اشاره به اینکه نشست‌های بین المللی تاثیر بسزایی در مبارزه با پدیده‌های ناشی از تغییرات اقلیمی از جمله گرد و غبار دارد، افزود: عراق آماده همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با ریزگردها است.
معاون وزیر محیط زیست عراق با اشاره به اینکه ایران و سازمان ملل از پیشنهادات بغداد برای مقابله با ریزگردها استقبال کردند، افزود: ما سعی می‌کنیم تفاهمات انجام شده در این خصوص را در آینده نزدیک اجرایی کنیم.
وی با ابراز امیدواری به اینکه برنامه‌های مشترک از جمله صندوق حمایت بین المللی برای اجرای عملیات مقابله با کانون‌های ریزگردها و کاهش اثرات آن‌ها هرچه سریع‌تر فعال شود، ادامه داد: مقابله با طوفان‌های گرد و غبار به عراق و ایران محدود نمی‌شود، بلکه باید با تلاش مشترک و همکاری منطقه‌ای انجام شود.
معاون وزارت محیط زیست عراق با اشاره به اینکه عملیات مشترک ایران و عراق برای مقابله با کانون‌های ریزگردها در ۴ استان عراق و ۲ استان ایران آغاز خواهد شد، گفت: ما اثربخشی آن‌ها را به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای کانون‌های گرد و غبار ارزیابی خواهیم کرد.
عبود همچنین اظهار داشت: عراق به زودی میزبان نشست منطقه‌ای با حضور کشورهای منطقه برای بررسی اقتصاد سبز، آب و تغییرات آب و هوا خواهد بود.
اجلاس بین المللی مقابله با بیابان‌زایی و گرد و غبار به میزبانی ایران تیرماه سال ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد و عراق با هیاتی بلندپایه به ریاست «نزار عمیدی» ‌وزیر محیط زیست این کشور در آن شرکت کرد و وی در حاشیه آن دیدارهایی با روسای هیات‌های شرکت کننده و نمایندگان نهادهای بین المللی مرتبط با کنترل گرد و غبار به منظور اتخاذ تصمیمات موثر برای مقابله با طوفان‌های گرد و غبار که بر زندگی مردم عراق و سایر کشورهای منطقه تأثیر می‌گذارد، انجام داد.
پیشتر در مرداد امسال تهران و بغداد در صوتجلسه ای که در بغداد امضا شد توافق کردند که طرح‌های آزمایشی مشترک برای مقابله با گرد و غبار را در چهار استان عراق و دو استان ایران تعیین و اجرایی کنند.
این صورتجلسه پس از دیدار «علی محمد طهماسبی» مشاور رئیس سازمان محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با معاون فنی وزارت کشاورزی عراق که در بغداد انجام شد، به امضای طرفین رسید.
بر اساس صورتجلسه امضا شده؛ دو طرف توافق کردند که ظرف دو ماه آینده چهار طرح آزمایشی را جهت همکاری مشترک در چهار استان ذیقار، المثنی، واسط و میسان در عراق و ۲ طرح پایلوت را در استان‌های ایلام و خوزستان در جمهوری اسلامی ایران تعیین کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :