19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این آژانس سازمان ملل از یک فرایند دو جانبه بین ایران و آمریکا خبر دارد.
رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در کنفرانس خبری پس از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما خبر داریم که یک فرایند دو جانبه بین ایران و آمریکا وجود دارد. آمریکا در این مورد به ما اطلاع داده است. هر چند وی در مورد مساله هسته‌ای گفت آنچه گفتگو یا توافق شده برای ما روشن نیست.
گروسی ابراز داشت: ما نزدیک به هیچ توافقی با ایران درمورد دسترسی به دوربین‌ها یا اطلاعاتی که گرفته شده اما طی یک سال و نیم پیش به آژانس داده نشده، نیستیم. وی مدعی شد که بدون این بازسازی، تصویر دقیق از فعالیت ایران غیرممکن خواهد بود.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این ادعا را مطرح کرد که میزان پشتیبانی که کشورهای عضو از او در مورد فقدان همکاری ایران در مورد نظارت و پادمان‌ها می‌کنند راضی کننده نیست.
گروسی ابراز عقیده کرد: ادامه حمایت از آژانس در این راستا مهم است. نفوذ و قابلیت آژانس برای انجام کارش تنها مبتنی بر حمایتی است که دریافت می‌کند.
وی با درخواست اینکه برجام اصلاح شود، ادعا کرد: شاید این به عهده من نباشد که بگویم، شاید شما نیاز به مذاکره مجدد در رابطه با تمام ماجرا نداشته باشید. آنچه شما نیاز دارید این است که تمام این اصلاح پارامترهای فنی را انجام دهید. بدون اصلاح پارامتر فنی شما توافقی دارید که مطابق با ایران 2023/24 نیست، این مطابق با ایران سال 2015 است.
مدیر کل آژانس ادامه داد: پس شما می‌توانید به شیوه‌ای که می‌خواهید پروتکل آن را مشخص نمایید. ممکن است مذاکره کنندگان پروتکل‌ها، الحاقیه‌ها و اصلاحات فنی داشته باشند. این به عهده آنهاست که بگویند.
روزنامه جروزالم پست نیز به نقل از گروسی مدعی شد که هر گونه توافق بین ایران و غرب باید پیشرفت هسته‌ای ایران از سانتریفیوژ IR-1 به سانتریفیوژهای IR-2، IR-4 و IR-6 و همچنین از اورانیوم 3.67 درصد به اورانیوم غنی شده 60 درصد به میزان زیاد را در نظر بگیرد.
  • نویسنده :
  • منبع :