19 دی: وزیر اطلاعات با بیان اینکه با کنترل و اشراف خوب امنیتی بستر اجتماعی و شهری را برای مردم امن نگه می‌داریم، گفت: دشمن بعد از ناکامی در آشوب، با طرح شایعه مسمومیت در پی ایجاد یک هراس جمعی بود اما بر اساس یافته‌های صحنه‌ای و بررسی‌های آزمایشگاهی در معتبرترین آزمایشگاه‌ها، هیچ‌گونه ماده سمی مشاهده نشد.
حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب در سومین بخش از گفت و گوی صمیمانه خود در یک برنامه تلویزیونی، گفت: سازمان‌های اطلاعاتی با فضای رسانه فاصله دارند و معمولا از قواعد سنتی مثل سخنرانی و مصاحبه نیز پرهیز می‌کنند. این یک قاعده در دنیا است و شامل کشور ما هم نمی‌شود. کمتر از مسئولان سرویس‌های اطلاعاتی مصاحبه و سوال و جواب و سخنرانی شاهد هستیم.
وزیر اطلاعات با بیان اینکه در این دو سال فعالیت دولت ۶۴ اطلاعیه صادر شده است، عنوان کرد: شاید این تعداد با اطلاعیه‌های ادوار گذشته قابل قیاس نباشد. به دستور آیت‌الله رئیسی در این دو سال تلاش شده تا خلا ارتباطی بین وزارت اطلاعات و رسانه ها جبران شود.
وی با اشاره به قدردانی رهبر معظم انقلاب از دو بیانیه وزارت اطلاعات گفت: سربازان گمنام همیشه عادت کرده اند در گمنامی باشند و برهمین اساس چهره و سخن آنها کمتر به گوش مردم می‌رسد. ولی در این دو سال وزارت اطلاعات با جمع رسانه ای که به نحوی شناخته شده هستند ارتباط برقرار کرده و تلاش کرده اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های تبیینی ارائه دهد بطوریکه رهبر معظم انقلاب از دو بیانیه وزارت قدردانی کرده اند.
خطیب بیان کرد: تقریبا در گذشته سریال و فیلم‌های متعدد با کمک وزارت تهیه و در صدا وسیما و سینما پخش شد. تعداد قابل توجهی از آنها به نام وزارت نبود. تلاش کردیم بیانگر و گزارشگر وقایع و اقدامات و کارکرد مجموعه باشیم تا بخواهیم آن را به شکل هنرمندانه یا سینمایی عرضه کنیم. وزارت و دستگاههای اطلاعاتی چند موضوع در دستور کار دارند که امیدواریم به انتشار برسند.
وزیر اطلاعات درباره چارجوب‌مند بودن نگاهها و سلایق، خاطرنشان کرد: در جامعه سلایق مختلفی حضور دارند و باید آنچه را که به گفت و گو می گذاریم و به یک فضای گفتمانی وسیع تبدیل می‌کنیم در چهارچوب قانون باشد، در غیر این صورت در کوتاه مدت دچار بی نظمی و هرج و مرج‌ می‌شویم باید ارزش قانون‌ حفظ شود و سلایق و نگاهها را به حدی طرح کنیم که تبدیل به دوقطبی و بی‌ثباتی نشود. نگاهها و سلایق می بایست چهارچوب مند باشد و منجر به وحدت و آرامش وحدت شوند. مرزبندی‌ها باید براساس قانون باشد.
خطیب تصریح کرد: جامعه باید نگاهها و سلایق مختلف را ساماندهی کند، قانون‌گذار وظیفه دارد این‌ چهارچوب را برای ما تهیه کند و طبیعتا نگاه مردم و آنچه را که تشخیص می‌دهد نیاز مردم است رعایت می‌کند. در کنار این، نگاه دستگاههای اجرایی از جمله دستگاههای اطلاعاتی امنیتی را هم لحاظ می‌کند. دروضع و اجرای یک قانون تلاش مسئولان همه قوا و همه دستگاهها این است که مصالح و منافع ملی حفظ شود.
وی گفت: با توجه به اشراف دستگاههای اطلاعاتی امید داریم با همراهی و هم‌افزایی و مشارکت و به تعبیر رهبری مجاهدت دستگاههای اطلاعاتی، به‌رغم همه تمهیدات دشمن امسال شاهد کنترل و اشراف خوب امنیتی باشیم و بتوانیم بستر اجتماعی و شهری را برای مردم امن نگه داریم.
وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات نقش موثری دارد، تاکید کرد: برای همه افراد و سلایق مختلف منافع ملی و کشور باید مقدم بر همه نگاهها باشد و آنچه که می‌تواند اقتدار ملت و مردم و کشور را در دنیا حفظ و مقابل همه فتنه‌ها و توطئه‌ها پایداری کند مشارکت مردم است. در مراسم ۲۲ بهمن شاهد بودیم که با حضور مردم، نگاه جهان به ایران تغییر کند.
وی اظهار کرد: رهبری فرموده اند از همه دولتها با سلایق و جریانات حمایت می‌کنند زیرا رییس جمهور منتخب مردم است. وقتی یک طرحی نوشته می‌شود باید برای همه مردم باشد و دسته بندی معنا ندارد و عملا برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی و لایحه حجاب شمولیتی دارند و اختصاص به یک قشر خاص ندارد. دولتها و ملتها و دستگاههای اجرایی و مجلسها معمولا به دنبال منافع ملی و مردم هستند. اختلاف سلیقه بین نمایندگان و وزرا برخواسته از این است که می‌خواهند خواست مردم را محقق کنند.
وزیر اطلاعات مطرح کرد: هرزمان آشوب، فتنه و توطئه‌ای در کشور داشتیم که از چارچوب قانون‌مند خارج شده ردپای دشمن وجود داشته است. اتفاقی که سال گذشته رخ داد مایه تاثر مسئولان و جامعه شد ولی یک باره این به یک غائله خیابانی تبدیل شد که ربطی هم به آن اتفاق نداشت.  
وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه دولت با برنامه ریزی خوب توانست ارز ترجیحی و حادثه بنزین را مدیریت کند، خاطرنشان کرد: دشمن بعد از ناکامی در آشوب، با طرح شایعه مسمومیت در پی ایجاد یک هراس جمعی بود اما بر اساس یافته‌های صحنه‌ای و بررسی‌های آزمایشگاهی در معتبرترین آزمایشگاه‌ها، هیچ‌گونه ماده سمی مشاهده نشد.
  • نویسنده :
  • منبع :