19 دی: رئیس جمهور سابق آمریکا از دولت بایدن به دلیل توافق مبادله زندانی با ایران و همچنین صدور مجوز برای استفاده بشردوستانه از وجوه مسدودی ایران در کره جنوبی، شدیداً انتقاد کرد.

صدور مجوز وزارت خارجه آمریکا برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر و ارسال اطلاعیه در این‌باره به کنگره، با واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور همراه شد. 

ترامپ طی مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال»، از دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به دلیل توافق مبادله زندانی با ایران و همچنین صدور مجوز برای استفاده بشردوستانه از وجوه مسدودی ایران در کره جنوبی، شدیداً انتقاد کرد. 

وی در این پست نوشت: «فقط به ملت ما و در واقع وضعیت کل جهان نگاه کنید که به دلیل تقلب و دزدیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ [از من توسط دموکرات‌ها]، به چه روزی افتاده است».

این تاجر و سیاستمدار آمریکایی اضافه کرد: «کل [آمریکا و جهان] اکنون فقط سایه‌ای از وضعیت سابقشان هستند. [جنگ] اوکراین، تورم، وضعیت بد اقتصاد، ارتش در حال آماده‌باش [آمریکا]، نداشتن جایگاهی در جهان، نداشتن احترام؛ و حالا امروز [پرداخت] ۶ میلیارد دلار برای گروگان‌ها 

ترامپ در ادامه خواستار متوسل‌شدن قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به دستاویزهای قانونی برای استیضاح بایدن از ریاست جمهوری شد و نوشت: «چرا جمهوری‌خواهان از متمم ۲۵ قانون اساسی استفاده نمی‌کنند؟» 

بامداد امروز بود که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است. 

در این اطلاعیه آمده است که دولت آمریکا برای آزادی پنج تبعه خود در ایران، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار وجوه مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر و همچنین آزادی پنج شهروند ایرانی از زندان‌های خود را صادر کرده است. 

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه روند توافق مبادله زندانیان با ایران ادامه دارد، اما گفت که فعلا اطلاعات دقیقی درباره زمان‌بندی مراحل آن ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :