19 دی: نماینده مهاباد در مجلس گفت: دوره نمایندگی ۴ سال است و تا آخرین روز ما مسئولیت داریم، اگر بنا باشد یک سال اخیر مجلس بنا به گمان اشتباه دولت تبلیغ حساب شود، ما هم ایده ممنوعیت سفر استانی رئیس جمهور را مطرح می کنیم.

چند هفته ای از برکناری معاون سیاسی سابق وزیر کشور می گذرد اما خشم بهارستانی ها از دولت ابراهیم رئیسی فروکش نکرده است. نمایندگانی که روزی برای کاندیداتوری او دست به قلم برده و پایه بیانیه کاندیداتوری او را امضا کردند، امروز منتقد رویکرد انتخاباتی دولت شده اند.

در این میان از گوشه و کنار مجلس خبرهایی درباره طرحی شنیده می شود که به دنبال «ممنوع کردن سفراستانی رئیس جمهور» در ماه های منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است. 

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد، این طرح را مقابله با بخشنامه جنجالی وزارت کشور می داند و تاکید می کند؛ « اگر دولت با همین فرمان جلو رفته و یک سال آخر نمایندگان را تبلیغ قلمداد کنند، ما هم همین شرایط را برای دولت اعلام می کنیم

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با جلال محمودزاده، نماینده مهاباد را در ادامه می خوانید؛

*آقای محمود زاده! شما از طرحی به عنوان «ممنوعیت سفراستانی رئیس جمهور در سال چهارم» نام بردید، جزئیات و هدف از تهیه این طرح را توضیح می دهید و اینکه چه کسانی آن را دنبال می کنند؟ 

این طرح درپی بخشنامه معاون سابق وزیر کشور برای ممنوعیت یکسال اخیر نمایندگان تدوین شده و اگر این سیاست ها ادامه پیدا کند، ما مجبوریم این طرح را مطرح کنیم. دوره نمایندگی ۴ سال است و تا آخرین روز ما مسئولیت داریم، اگر بنا باشد یک سال اخیر مجلس بنا به گمان اشتباه دولت تبلیغ حساب شود، ما هم این ایده ممنوعیت سفر استانی رئیس جمهور را مطرح می کنیم.

*البته این بخشنامه اصلاح شد. 

*درست است که وزیر کشور بخش هایی از این بخشنامه را لغو کرد اما همه آن لغو نشده است. متاسفانه نگرش دولت این است که برای یک سال اخیر مجلس محدودیت ایجاد کنند. 

*یعنی با دولت مقابله به مثل می کنید؟

بله، اگر دولت با همین فرمان جلو رفته و یک سال اخر نمایندگان را تبلیغ قلمداد کنند، ما هم همین شرایط را برای دولت اعلام می کنیم، اگر نمایندگان نتوانند به وظایف قانونی خودشان عمل کنند، دولت به خصوص رئیس جمهور نیز نباید سفر استانی داشته باشند و بین مردم بروند. این یک موضوع دو طرفه است، رئیس جمهور فقط در ساختمان ریاست جمهوری بماند تا شائبه تبلیغ برای دور بعد هم به وجود نیاید. 

*چقدر خطر تشکیل یک مجلس گوش به فرمان دولت را حس می کنید؟ 

مجلسی که با دولت از نظر فکری و سیاسی هم سو بوده و چهره های مختلف سیاسی در آن وجود نداشته باشد و بعد نظارتی خود را علیه دولت انجام ندهد، همان نباشد بهتر است. بنابراین، ما باید مجلسی داشته باشیم که دولت را رصد کند و کارهای آن را لاپوشانی نکند. این هم به ضرر مردم و کشور است. مجلسی اثرگذار است که ناظر و انتقادی باشد. متاسفانه مجلس یازدهم در بعد انتقادی و نظارتی نمره خوبی نمی گیرد. 

*برخی شائبه ها درباره فعالیت انتخاباتی دولتمردان مطرح می شود، اطلاع دارید که کدام یک از دولتمردان در فعالیت های انتخاباتی فعال تر است؟

من در جریان نیستم. 

*آقای محمود زاده، چقدر این تحرکات انتخاباتی منسوب به دولت را در همراهی با تحرکات جبهه پایداری و شریان است؟

جبهه پایداری ها در بحث انتخابات فعال بوده و به دنبال مشارکت حداقلی هستند. می‌خواهند افرادی که در انتخابات مجلس شرکت می کنند چهره های ناشناخته ای باشد و در مشارکت کم بتوانند رای بیاورند.

  • نویسنده :
  • منبع :