19 دی: سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: در حال حاضر این امکان وجود دارد که ما بتوانیم پول حاصل از فروش نفت مان را صرف خرید کالای موردنیازمان کنیم. اما پولهایی که از قَبل در کشورهای دیگر داریم را نمی‌توانیم به سهولت به کشور بازگردانیم.
سیدحمیدحسینی به روزنامه شرق گفته است: در رابطه با پولهایی که در کشور چین داریم. ما در گذشته 18 میلیارد دلار یا یورو پول در کشور چین داشتیم- این پول از اروپا به چین منتقل شد ه بود- که در یکی از بانک های معروف این کشور سپرده گذاری شد و ایران نیز با استفاده از آن وامهایی را دریافت کرد. یا در رابطه با پولهایی که در هند داریم عمدتا آن را به شکل کالا وارد کشور کرده ایم.
ما سالیانه نیاز به واردات 17 تا 18 میلیارد دلار کالای اساسی داریم. در سالهای گذشته بودجه‌ای که مجلس برای واردات کالای اساسی اختصاص می‌داد 9 میلیارد دلار بود اما براساس آمار موجود در سال گذشته و امسال در حدود 18 میلیارد دلار (با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی در خارج از کشور و بالا رفتن نیاز مصرف کننده داخلی) برای واردات کالای اساسی اختصاص داده شده است. یعنی دلارهای نفتی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده است و پول باقی کالاها از محل کالاهای صادراتی تأمین می‌شود. می‌خواهم بگویم با توجه به افزایش نیاز کشور برای واردات کالاهای اساسی شاید نباید نگرانی از بابت نحوه واردات پول حاصل از فروش نفت مان به داخل کشور داشته باشیم. ما در حال حاضر میزان معینی از نفت را می‌توانیم به فروش برسانیم که به همان میزان نیز نیاز کشور برای واردات کالای اساسی را تأمین می‌کنیم. البته این موضوع بدان معنی نیست که پول حاصل از فروش نفت مان به هند و چین را نتوانیم صرف خرید کالای دیگری کنیم؛ وزارت نفت از سهم 14.5 درصدی خود، نیازی که برای تهیه تجهیزات مورد نیاز دارد را تأمین می‌کند. البته باید بدانیم باقی پولی که دولت بابت فروش نفت در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد هم از سوی این بانک با نرخ های دیگری برای واردات کالاهای موردنیاز کشور تخصیص داده می‌شود.
2 میلیارد و 700 میلیون دلار از این پول براساس توافق پیشین تبادل زندانی آزاد شده است. نمی‌دانم چه میزان از این پول وارد ایران شد اما بخشی از آن برای واردات گاز از ترکمنستان صرف شد. بخشی برای تأمین هزینه سفر حجاج ایرانی مورد استفاده قرار گرفت و قسمتی از آن نیز برای زوار اربعین استفاده می‌شود. البته قسمتی هم به عمان برای خرید کالاهای اساسی پرداخت شد.
پولهایی که از عراق می‌آید در بانک های عمانی نگهداری خواهد شد. اما پولهای حاصل از فروش نفت ایران به کره جنوبی ابتدا به کشور سوئیس می‌رود و در آنجا به یورو تبدیل می‌شود و پس از آن در بانک های قطری نگهداری خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :