19 دی: وزیر نفت گفت: با عراق توافقاتی در صادرات گاز و جمع‌آوری گازهای مشعل این کشور داریم که در حال انجام مذاکره‌ایم و پیگیری می‌کنیم تا کمیته‌ای برای اقدام در زمینه میادین مشترک نفتی دو کشور ایجاد شود.
جواد اوجی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره جمع‌آوری گازهای مشعل اظهار کرد: کار خوبی در دولت برای گازهای مشعل مربوط به میادین نفتی غرب و شرق کارون انجام شده است. گازهای مشعل میادین نفتی غرب کارون جمع شد. جمع‌آوری گازهای مشعل میادین شرق کارون هم در این دولت پیگیری می‌شود و تا پایان امسال ۲۱ مشعل از ۵۲ مشعل موجود جمع‌آوری خواهد شد.
وی افزود: این مشعل‌ها به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس می‌آیند و با جمع‌آوری کامل این مشاغل گازی که معادل یک فاز پارس جنوبی است یعنی نزدیک ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه می‌شود.
وزیر نفت ادامه داد: در پالایشگاه گاز بیدبلند این گازهای سمی و آلوده ولی غنی فرآوری می‌شود و اتان آن به پتروشیمی‌ها ارسال می‌شود. جمع‌آوری این مشعل‌های گازی تذکر رهبری و تاکید رئیس‌جمهوری بوده است که در دولت قبل برای آن اقدامات اساسی انجام نشده اما تا پایان این دولت این مشعل‌های گازی را جمع‌آوری خواهیم کرد.
اوجی تاکید کرد: پالایشگاه گاز بیدبلند که دو میلیارد فوت مکعب ظرفیت دارد، نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون فوت مکعب ظرفیت خالی دارد و با آن‌ها قرارداد بستیم و الان کارمان ۵۳ درصد پیشرفت داشته است. فاز اول آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه نزدیک به ۳ هزار شرکت وابسته به وزارت نفت، حساب‌های فرعی خود را در بانک مرکزی متمرکز نکرده‌اند، تصریح کرد: تقریباً اکثر حساب‌های ما متمرکز شده است. تعداد کمی باقیمانده که مربوط به خود شرکت پالایش و پخش وزارت نفت است که آن هم با هماهنگی وزارت اقتصاد این کار را انجام می‌دهیم.
اوجی در پاسخ به پرسشی درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران و همکاری وزارت نفت با این کشور، اظهار کرد: ما با عراق توافقات خوبی داریم، هم در صادرات گاز و نیز در امر جمع‌آوری گازهای مشعل آن‌ها موضوع را در دستور مذاکره قرار داده‌ایم. در صدور خدمات فنی و مهندسی نیز با این کشور ارتباط داریم. پیگیری می‌کنیم تا کمیته مشترکی برای کارکردن روی میادین مشترک دو کشور نیز ایجاد شود.
  • نویسنده :
  • منبع :