19 دی: محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به فرمولاسیون تولید داروی رمدسیویر برای بیماران با علایم شدید کووید-۱۹ دست یافتند که بنا بر سیاست‌های وزارت بهداشت در حال حاضر این دارو تنها توزیع بیمارستانی دارد.

دکتر سعید ملکی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: هدف از تاسیس این شرکت، تولید داروهای خاص و وارداتی بوده است؛ از این رو توانستیم بسیاری از داروهای وارداتی مورد نیاز کشور را تولید کنیم.

ملکی، داروهای تولید شده در این شرکت را داروهای وارداتی مورد نیاز برای بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص مانند تالاسمی، سرطان‌ها و همچنین برخی از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد قارچ و ویروس دانست و یادآور شد: از جمله داروهای ضد قارچ و ویروس را می‌توان به "آسیکلوویر" تزریقی و "وریکونازول" اشاره کرد که در حال حاضر به بازار سلامت کشور عرضه شده‌اند.

وی با اشاره به موفقیت این شرکت در تولید داروی رمدسیویر افزود: این دارو قبلا برای درمان بیماری‌هایی چون "سارس" و "مرس" تجویز می‌شد؛ ولی از آنجایی که در ایران این دو بیماری شیوع نیافت، این دارو به تولید داخل نرسید.

مجری طرح اضافه کرد: پس از شیوع کرونا ویروس در کشور و متعاقب آن مطالعات نشان داد که این دارو در درمان مبتلایان به این ویروس اثربخش است؛ از این رو به سمت تولید این دارو رفتیم.

به گفته ملکی، این دارو همزمان با سایر کشورها در ایران به تولید رسید و وارد بازار دارویی کشور شد.

ملکی، اثرات این دارو بر ویروس کرونا را مشابه اثرات آنتی بیوتیک‌های باکتریا استاتیک دانست و توضیح داد: مکانیزم این دارو در بدن به گونه‌ای است که از تکثیر و رشد این ویروس در بدن جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: هر دارویی که مانع از رشد ویروس در بدن می‌شود، در هر زمانی که فرد مبتلا به آن می‌شود، قابل تجویز است.

این محقق یادآور شد: در بسیاری از مبتلایان، کرونا ویروس بدون علامت فرد را درگیر می‌کند؛ از این رو در شرایط شیوع این ویروس، سعی می‌شود که این دارو برای افرادی تجویز شود که در مرحله حاد بیماری قرار دارند.

ملکی با تاکید بر اینکه داروی رمدسیویر تولید شده است، اظهار کرد: تولید داروی رمدسیویر به‌محض تایید وزارت بهداشت و درمان در دستور کار این شرکت دانش بنیان قرار گرفت و اکنون در حال طی مراحل ثبتی است تا در بیمارستان‌های کشور به‌صورت گسترده توزیع شود.

ملکی خاطر نشان کرد: از آنجایی که این دارو یک داروی ژنریک است، در بیمارانی که علایم حاد این ویروس را داشتند، از این دارو به آنها تجویز شد و نتایج تست‌های کارآزمایی‌های بالینی نشان داد که این دارو برای کاهش رشد ویروس‌ها اثر مثبت داشته است.

وی با بیان اینکه این دارو به طور اختصاصی برای ویروس کرونا تولید شده است، اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، این دارو بیشتر بیمارستانی و برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس که در بیمارستان بستری هستند، تجویز می‎شود؛ از این رو سیاست وزارت بهداشت بر توزیع داروخانه‌ای این دارو نیست.

ملکی خاطر نشان کرد: این دارو مستقیما به داروخانه‌های بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

این محقق حوزه دارویی با اشاره به تجربیات این شرکت در شرایط شیوع ویروس کرونا و اقدام برای ‌تولید دارو، تاکید کرد: رفتار ویروس‌ها در سال‌های گذشته نشان داد که موتاسیون و جهش‌های ژنتیکی در ویروس‌ها زیاد بوده است، به گونه‌ای که در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته دنیا بیماری‌هایی چون سارس، مرس و ابولا را تجربه کرد، ضمن آنکه ویروس آنفلوآنزا نیز جهش‌های زیادی داشته که نشان می‌دهد در سال‌های آینده انواع جدید از این ویروس‌ را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما هم اگر پایه تولید داروهای دیگر را از قبل نداشتیم، نمی‌توانستیم به این سرعت به تولید داروی رمدسیویر دست یابیم؛ از این رو لازم است که شرکت‌های این حوزه فعالیت‌های علمی و تحقیق و توسعه خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند تا اگر در آینده مجددا با چنین چالش‌هایی در حوزه سلامت مواجه شدیم، آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :