19 دی: رئیس منطقه کردستان عراق بر پایبندی به توافق‌نامه امضا شده میان بغداد و تهران در خصوص خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب در نزدیکی مرزهای ایران تأکید کرد.
«نچیروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که «اربیل به توافق امنیتی بغداد و تهران پایبند است و توجیهی برای آغاز عملیات نظامی ایران علیه گروه‌های مخالف ایران وجود ندارد».
به گزارش شفق نیوز، بازرانی افزود: «توافق امضا شده‌ای بین عراق و ایران وجود دارد و ما در اقلیم کردستان به عنوان بخشی از عراق پایبند به این توافق هستیم. ما اجازه نخواهیم داد خاک اقلیم کردستان عراق منبع تهدیدی برای هر کدام از کشورهای همسایه باشد».
«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز روز چهارشنبه و در کنفرانس خبری با همتای ایرانی خود در تهران گفت: «ما متعهد هستیم که گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک ایران و عراق خلع سلاح شوند. این گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند. دولت عراق و اقلیم کردستان عراق با هم همکاری دارند تا این توافق امنیتی اجرا شود».
او همچنین گفت: «پیاده‌سازی این توافق امنیتی ۲ روز دیگر تمام می‌شود و رسانه‌های ایرانی می‌توانند به منطقه بیایند و اجرای این توافق را ببینند».
رئیس منطقه کردستان عراق روز دوشنبه نیز در دیدار با «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت که اربیل به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است.
بارزانی در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران همسایه‌ای مهم برای منطقه کردستان است، گفت: «منطقه کردستان به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است و ایران مطمئن باشد که اجازه نخواهیم داد امنیت این کشور از داخل این منطقه تهدید شود».
«بافل طالبانی»، رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز روز یکشنبه گذشته در راس هیاتی عالی‌رتبه از این حزب وارد تهران شد. طالبانی با مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دیدار و رایزنی کرد.
اخیرا «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق نیز در سخنانی گفت: بغداد تلاش‌های زیادی را برای اجرای مفاد توافق امنیتی با ایران انجام می‌دهد.
مشاور امنیت ملی عراق ادامه داد: ما بر تمایل خود مبنی بر تقویت روابط میان دو کشور همسایه به صورتی که به نفع ملت و کشور باشد و ثبات و امنیت در منطقه را تقویت کند، تاکید می‌کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :