19 دی: شرکت مایکروسافت مدعی نفوذ گسترده «هکرهای تحت حمایت ایران» به پست‌های الکترونیکی شرکت‌های دفاعی، ماهواره‌ای و دارویی آمریکا و دیگر نقاط جهان به منظور گردآوری اطلاعات ارزشمند برای کمک به تولیدات داخلی ایران در این بخش‌ها شد.
شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که تحلیل‌گران شرکت مایکروسافت مدعی شدند آنچه «هکرهای ایرانی تحت حمایت دولت» خوانده شده، شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و دارویی در آمریکا و سایر نقاط جهان را به منظور گردآوری اطلاعات و احتمالا کمک به تولیدات داخلی در این زمینه‌ها با وجود تحریم‌های آمریکا، هدف حمله سایبری قرار داده‌اند.
سی‌ان‌ان می‌نویسد، مایکروسافت مدعی است که این هکرها از فوریه موفق به نفوذ به چند هزار سازمان با استفاده از یک تکنیک هکری شده‌اند که نشان‌دهنده عزم تهران برای دسترسی به اهداف دارای اطلاعات ارزشمند است.
مقررات مفصل و جدی تحریمی آمریکا به دنبال قطع دسترسی ایران به سخت‌افزارهای نظامی بوده و طبق گفته یک گروه کارشناسی سازمان ملل، در مواردی، کشورهای غربی را از ارسال مواد دارویی به ایران بازداشته است.
شرود دی‌گریپو، رییس استراتژی تهدیدات اطلاعاتی مایکروسافت می‌گوید، اگرچه تشخیص دلیل این که این هکرها چرا به سراغ شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و دارویی رفته‌اند، دشوار است، تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های ایران را برای دست یافتن به اسرار تجاری کشورهای خارجی افزایش داده است.
دی‌گریپو به سی‌ان‌ان گفت: «این بخش‌ها، بخش‌هایی هستند که ممکن است تولیدکننده چیزهایی بوده باشند که آن‌ها در داخل (ایران) نیاز دارند.»
سی‌ان‌ان مدعی شد که آنچه «کارزار جاسوسی سایبری» خواند، در تابستان و در خلال لحظات مهم روابط آمریکا-ایران، از جمله ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر کمک ایران به روسیه برای تولید پهپادها ادامه داشته است.
به گفته مایکروسافت، هکرها از طریق حدس زدن یک‌جای گذرواژه‌ها به حساب‌های کاربری پست الکترونیکی نفوذ می‌کردند. در برخی موارد، موفق می‌شدند از شبکه‌ای که قربانی این حملات شده بود، اطلاعات لازم را بدزدند و در برخی دیگر نیز بدون هیچ اقدامی، صرفا پست‌های الکترونیکی را رصد می‌کردند و به دنبال اطلاعات از قربانی خود بودند.
سی‌ان‌ان مدعی شد که دولت ایران ادعاهای مربوط به حملات هکری را رد می‌کند اما این شبکه از نمایندگی ایران در سازمان ملل خواسته است در این باره توضیح بدهد.
معلوم نیست کدام شرکت‌های آمریکایی هدف این حملات قرار گرفتند و شرکت مایکروسافت نام این شرکت‌ها را اعلام نکرد. سرویس امنیت ملی آمریکا نیز که به این شرکت‌ها برای تامین امنیتشان کمک می‌کند، به درخواست توضیح در این باره پاسخی نداد.
  • نویسنده :
  • منبع :