19 دی: سازمان بهداشت جهانی خواستار توقف دفن قربانیان سیل لیبی در گورهای جمعی در این کشور شد.

به گزارش رویترز، سازمان بهداشت جهانی و تعداد دیگری از نهادهای امداد بین‌المللی از دولت لیبی خواستند که دفن قربانیان سیل شدید اخیر در گورهای جمعی را متوقت کنند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که از زمان وقوع سیل شدید در لیبی بیش از هزار نفر به این شیوه دفن شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه مشترک خود با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر تاکید کرده است که قربانیان بایستی به صورت انفرادی، با ثبت مشخصات و تنظیم مدارک لازم در گورهای جداگانه دفن شوند.

گفته شده است که دفن عجولانه قربانیان سیل اخیر لیبی در گورهای جمعی باعث آسیب‌های روانی طولانی مدت به اعضای خانواده قربانیان و همینطور مشکلات اجتماعی و حقوقی برای بازماندگان خواهد شد.

سازمان ملل در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد گفت بیش از هزار جسد در شهر درنه و بیش از ۱۰۰ جسد دیگر در شهر بیضا در گورهای جمعی دفن شده اند.

از سوی دیگر، مارتین گریفیث، هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل گفت که مناطق سیل زده در لیبی در حال حاضر به سرپناه، غذا و مراقبت‌های اولیه پزشکی نیازمند هستند.

گریفیث از پیشنهاد شهردار شهر درنه برای ایجاد یک کریدور دریایی به منظور ارسال کمک استقبال کرده است.

هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل اعلام کرد: حجم فاجعه در لیبی همچنان نامشخص است. به علت از بین رفتن جاده‌های مواصلاتی، ارسال کمک‌ها به مناطق فاجعه زده دشوار است. ما به تجهیزات برای یافتن اجساد از زیر آوار نیاز داریم. نیازهای مبرم در لیبی غذا و محل اسکان و خدمات پزشکی است. سیل لیبی فاجعه دردناکی است که علت آن تغییرات آب و هوایی است.

سازمان ملل می‌گوید: اگر نسبت به وقوع این سیل هشدار داده می‌شد و تخلیه ساکنان مناطق آسیب دیده به موقع صورت می‌گرفت، می‌توانستیم شمار تلفات انسانی را کاهش دهیم.

مدیر بخش کمک‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی گفته است که سیل بر بسیاری دیگر از شهرهای سراسر شمال لیبی تأثیر گذاشته است.

سازمان ملل تخمین زده که دست کم ۹۰۰ هزار نفر در مناطق سیل زده نیازمند کمک هستند و درخواست کمک فوری ۷۱ میلیون دلاری کرده است. این سازمان همچنین هشدار داده که بیماری‌های ناشی از آب آلوده، تهدیدی برای مردم آسیب دیده از این سیل است.

شمار کشته شدگان سیل ویرانگر در لیبی در حال افزایش است و شهردار شهر درنه که مرکز اصلی این سیل بوده، تخمین زده که بین ۱۸ تا ۲۰ هزار نفرجان باخته باشند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که هزاران نفر همچنان مفقود هستند.

هلال احمر در حال حاضر در تلاش است تا اجساد هزاران قربانی را که با جریان آب روانه دریا شده، از آب بیرون بیاورد. جریان آب شمار زیادی از این اجساد را کیلومترها دورتر به سواحل شهرهای مجاور درنه برده است.

سالم الناس، رئیس مرکز رسانه‌ای هلال احمر لیبی در درنه هم گفت: ما هنوز در حال بیرون کشیدن اجساد از خانه‌ها و از زیر گل و لای هستیم.

منابع لیبیایی همچنین اعلام کردند: ما آمار نهایی از شمار کشته و مفقودان نداریم. همچنان امید به یافتن افرادی زنده در مناطق فاجعه زده وجود دارد. حجم فاجعه در مناطق طوفان زده بسیار زیاد و خارج از توان ما است. حجم فاجعه زیاد و نیاز به کمک‌های بین المللی دارد. قطع خدمات ارتباطی و جاده‌ها مانع از اقدامات امدادی می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :