19 دی: رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مشکل مسکن معلمان را با قدرت پیگیری می کنیم، اظهار داشت: مشکل مسکن برای عموم کسانی که نیازمند مسکن هستند به ویژه اساتید و معلمان در برنامه های دولت است تا با خیال راحت کار تعلیم و تربیت را انجام دهند و دغدغه مسکن نداشته باشند.
سید ابراهیم رئیسی در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز اول ربیع الاول تصریح کرد: این نشست در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با شرکت مدیران برگزار می شود که نقش آفرین در تحقق تحول در آموزش و پرورش هستند.
وی نقش مدیران در شکل گیری شخصیت و هویت دانش آموز و تعلیم و تربیت را بی بدیل دانست و افزود: یک تحول باید شناختی، فرایند و نهادی باشد و در انجام این تحول شرط اول باور به تحول است، به این نحو که مدیران وضع موجود را ببینند و وضع مطلوب را ترسیم کنند و باید فاصله میان وضع موجود و مطلوب، کم شود.
رئیس جمهور ادامه داد: شرط انجام یک مدیریت موفق، هدفدار بودن، برنامه دار بودن و کنترل و نظارت فرایندها و به کارگیری تمام ظرفیت ها در راستای رسیدن به هدف است. 
رئیسی با تاکید بر اینکه مدیران قبل از هرچیز و هرکس باید خود را در محضر پروردگار متعال و پاسخگوی او ببینند، اظهار داشت: در سلسله مراتب اول پاسخگویی به خدا، دوم عموم شهروندان، سوم ارباب رجوع و چهارم پاسخگویی به سلسله مراتب سازمانی تعریف می شود. در نظام مدیریتی و فرهنگی، دینی بخشی از پاسخگویی که از همه کار سازتر است پاسخگویی به ذات مقدس کبریایی است و لذا در تعریف نظام های کنترلی و نظارتی معتقدیم خود کنترلی کارآمد ترین نظام کنترلی است. 
وی اظهار کرد: یک فرد باید خود را موظف به اجرای وظیفه و توجه به اخلاق فردی و جمعی بداند و همواره تلاش خود را در راستای این ماموریت بکار گیرد.
تحول در آموزش و پرورش باید مستند به سند تحول باشد
وی توسعه اخلاق در هر سازمان را از نکات مهم در یک دستگاه برشمرد و بیان کرد: تعلیم و تربیت نماد و نمود اخلاق است و رفتار الگویی و تربیت برای همگان اهمیت دارد به ویژه برای کسانی که در مدارس تعلیم می بینند.انسان های عدالت‌خواه و حق خواه در مدارس ساخته می شود.
رئیس جمهور محور تحول در آموزش و پرورش را مدارس دانست و تاکید کرد: این تحول باید مستند به سند تحول آموزش و پرورش باشد تا یک حرکت هماهنگ ایجاد شود و تمامی بخش ها با هم مرتبط  و مستند به این سند شوند و باید مدرسه ای در تراز شکل گیرد.
آنچه در رتبه‌بندی معلمان انجام شده کف کار است نه سقف کار
وی با اشاره به اینکه باید با استفاده از تجربیات و اندوخته های مدیران و معلمان گامی بلند در راستای این تحول برداشته شود، خطاب به مدیران و معلمان اظهار داشت: عنوان کرد: این همت شما را می طلبد زیرا در تربیت نیروی انسان کارآمد، مومن و انقلابی اثرگذار هستید. 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جلسه شورای عالی آموزش و پرورش از دیگر شوراهایی است که برای من متمایز است زیرا ماموریت متمایز دارد، گفت: آنچه در رتبه بندی معلمان انجام شده کف کار است نه سقف کار و این تنها بخش مالی و معیشتی است و این مقدمه جایگاه و منزلت معلم است.  
رئیسی اساس کار رتبه بندی معلمان  را دانش افزایی، به هنگام شدن و به روز شدن جایگاه علمی، دانشی و بینشی معلم و هویت وی دانست.
وی با اشاره به اینکه نیروهایی که آینده کشور را رقم خواهند زد در اینجا (مدارس) تربیت می شوند  و این به دست مدیران آموزش و پرورش است و این جایگاه اهمیت بسزایی دارد و باید حساسیت لازم را داشت. 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر سخن از مدیریت و معلم می شود، نقش والدین تعیین کننده است، گفت: الته سازوکاری مثل انجمن اولیا خوب است ولی نباید به آن بسنده شود.
وی تجهیز مدارس را از اولویت های مهم آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: تجهیز واحدهای آموزشی در راستای حرفه آموزی و مهارت افزایی بسیار اهمیت دارد و باید صمیمانه از خیرین مدرسه ساز تشکر کنم. 
نباید از بالارفتن هزینه در آموزش و پرورش نگران شد
رئیس جمهور به عدالت آموزشی‌ تاکید و بیان‌کرد: تلاش کنید این عدالت آموزشی اجرایی شود. عمیقا باور دارم که هرگونه هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای کشور است و نباید از بالا رفتن هزینه در آموزش و پرورش نگران شد بلکه باید نگران بهره‌وری صحیح شد باید مدیران برای افزایش بهره‌وری در آموزش و مرورش تلاش کنند.
رئیسی ادامه داد: نمرات مساله مهمی است و جلوه نمره برای یک معلم و دانش آموز اهمیت دارد و باید سطح دانش یک دانش آموز ارتقا یابد که این یکی از نکات بهره وری است.
وی پرداخت حق الزحمه معلمان را خواسته به حقی دانست و وزیر آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه را مامور پیگیری این امر کرد.
رئیس جمهور همچنین گفت: باید اعتماد مردم به مدرسه به عنوان یک سرمایه بزرگ تلقی و روز به روز افزون تر شود. این اعتماد با بخشنامه حاصل نمی شود و این در گرو مدیریت کاری شما مدیران است.
مشکل مسکن معلمان را با قدرت پیگیری می‌کنم
وی با تاکید بر اینکه مشکل مسکن معلمان را با قدرت پیگیری می کنیم، اظهار داشت: مشکل مسکن برای عموم کسانی که نیازمند مسکن هستند به ویژه اساتید و معلمان در برنامه های دولت است تا با خیال راحت کار تعلیم و تربیت را انجام دهند و دغدغه مسکن نداشته باشند. کار در شهر و روستا با قوت دنبال می شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه عدالت در پرتو تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد، گفت: توسعه اخلاق حرفه‌ای در تمام مشاغل به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد و این حرفه نماد اخلاق است.
رئیسی با اشاره به بیانات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر آنکه معمار انسان‌سازی، جامعه‌ سازی و تمدن‌سازی، آموزش و پروش است، رفع مشکلات آموزش و پرورش  را از اولویت های مهم دولت عنوان کرد. 
وی ادامه داد: اگر آینده ای برای کشور ترسیم‌ می‌کنیم و در چشم انداز کشور می بینیم و در برنامه هفتم توسعه به آن‌نگاه می‌کنیم باید با نگاه به آموزش و پرورش و آموزش عالی باشد زیرا در اینجا نیروی هایی که می توانند آینده کشور را رقم بزنند تربیت می شوند از این رو باید نسبت به آموزش و پرورش حساسیت داشت و این به دست مدیران و معلمان آموزش و پرورش است.
رئیس جمهور با بیان اینکه تقویت هنرستان برای مهارت آموزی و مهارت افزایی باور ما است، افزود: ما ۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش داریم و پیام آنها در این فضا طنین افکن است و گوش شنوا می خواهد.
رئیسی با بیان‌اینکه طرح جدید برگزاری کنکور باید از سوی معلمان و مدیران مدارس ارزیابی شود، گفت: قطعا روش جدید برگزاری کنکور بدون اشکال نیست اما مهم این است که مدیران آموزش و پرورش همت کرده و با آن همراهی کردند.
وی تاکید کرد: قطعا بهترین اظهارنظرها از سوی شما انجام خواهد شد چرا که در تخصص، تعهد و ارتباط کامل با موضوع قرار دارید.
  • نویسنده :
  • منبع :