19 دی: نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: اخراج بخشی از بازرسان آژانس انرژی اتمی حاکی از آن است که دیگر زمان بزن دررو تمام شده است.
علیرضا عباسی نمانیده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:
«بیانیه گستاخانه و زیاده خواهانه تروئیکای اروپایی و آمریکا با پاسخ قاطع ایران مواجه گردید و یک سوم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران اخراج شدند.
این اخراج یعنی با یک دولت همسو و واداده طرف نیستید و دیگر زمان بزن دررو تمام شده، پس مراقب باشید دست از پا خطا نکنید!»
به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که انگلیس، آلمان و فرانسه به اطلاع اتحادیه اروپا رسانده‌اند که خواستار حفظ تحریم‌های موشک‌های بالستیک علیه ایران هستند.
آمریکا نیز در حمایت از تصمیم متحدان اروپایی‌اش اعلام کرده است، ما با متحدان و شرکایمان، از جمله اروپا، در زمینه تصمیمشان برای روزی که تاریخ تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران پایان می‌یابد، هماهنگی و همکاری تنگاتنگی داریم و در ادامه، اقدامات منع اشاعه‌ای دیگری را نیز بررسی خواهد کرد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که ۲۹ شخص و نهاد ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.
رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد که ایران رسما به ما از تصمیم خود برای لغو انتصاب چند نفر از باتجربه‌ترین بازرسان آژانس که برای راستی آزمایی فعالیت‌های این کشور تحت پادمان‌های NPT تعیین شده بودند، اطلاع داده است.
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به بیانیه رافائل گروسی در مورد اقدام تهران در لغو انتصاب چند بازرس آژانس گفت: اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس (INFCIRC 214) صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :