19 دی: رئیس انجمن خرمای ایران با اشاره به میزان تولید خرما در کشور گفت: بایستی موانع صادراتی و تصمیمات خلق الساعه در این بخش برداشته شود تا بتوانیم با صادرات خرما، ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.
محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال با وجود همه ناملایمت‌های جوی و آفات به طور متوسط حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما در کشور تولید شود، گفت: این میزان تولید برای مصرف داخل و حتی صادرات کفایت می‌کند.
وی ادامه داد: امیدواریم دولت امسال تمهیداتی بیندیشد تا نقص‌های بخش صادرات جبران و از تصمیمات خلق الساعه نیز جلوگیری شود که بتوانیم ۳۰ درصد از میزان تولیدات را صادر کنیم و ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشیم.
رئیس انجمن خرمای ایران اضافه کرد:متاسفانه شاهد این هستیم که در فصل‌های پرمصرف ممنوعیت صادرات خرما در دستور کار خود قرار می گیرد. این ممنوعیت ها باعث می‌شود که بازارهای جهانی خود را از دست بدهیم. همانطور که تاکنون بخشی از بازارهای خود را در دنیا از دست‌ داده‌ایم. همچنین تصمیمات آنی اعتماد مشتریان خارجی را به ما کم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه می‌توان در فصل‌های پرمصرف بازار خرما را مدیریت کرد، گفت: عرضه مستقیم خرما در بازار شهرهای مختلف یکی از راه‌های کنترل قیمت‌ است.
رشیدفرخی همچنین عنوان کرد که با مساعدت بانک مرکزی قرار بر این شده که مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات مرتفع شود.
وی در پایان گفت: سال گذشته حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار صادرات خرما داشتیم که اگر ممنوعیت صادرات وجود نداشت این عدد بالاتر هم می‌رفت.

  • نویسنده :
  • منبع :