19 دی: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت‌وگویی از ایران خواست در رابطه با تصمیم خود مبنی بر عدم دسترسی برخی بازرسان ارشد آژانس به سایت‌های ایران، تجدیدنظر کند.
گروسی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه در رابطه با تصمیم ایران مبنی بر لغو انتصاب بازرسان آژانس گفت: من باید از آن‌ها بخواهم تا درخصوص تصمیم خود تجدیدنظر کنند.
وی ادامه داد: اگر آن‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نداشته باشند، آن‌ها به چیزهایی که می‌خواهند دست نخواهد یافت. آن‌ها تضمین‌های ما، تاییدیه ما و نظر مساعد جامعه بین‌المللی را به دست نمی‌آورند.
گروسی ادامه داد، درصورتی که ایران به بازرسان آژانس مجوز ندهد، اقدام این کشور با پیامدهایی همراه خواهد بود.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که انگلیس، آلمان و فرانسه به اطلاع اتحادیه اروپا رسانده‌اند که خواستار حفظ تحریم‌های موشک‌های بالستیک علیه ایران هستند.
آمریکا نیز در حمایت از تصمیم متحدان اروپایی‌اش اعلام کرده است، ما با متحدان و شرکایمان، از جمله اروپا، در زمینه تصمیمشان برای روزی که تاریخ تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران پایان می‌یابد، هماهنگی و همکاری تنگاتنگی داریم و در ادامه، اقدامات منع اشاعه‌ای دیگری را نیز بررسی خواهد کرد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که ۲۹ شخص و نهاد ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.
رافائل گروسی روز شنبه اعلام کرد که "ایران رسما به ما از تصمیم خود برای لغو انتصاب چند نفر از باتجربه‌ترین بازرسان آژانس که برای راستی آزمایی فعالیت‌های این کشور تحت پادمان‌های NPT تعیین شده بودند، اطلاع داده است."

  • نویسنده :
  • منبع :