19 دی: خبرگزاری رسمی کره جنوبی اعلام کرد: پس از آزادی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی که بدنبال توافق میان تهران و واشنگتن صورت گرفت، ایران بدنبال دریافت سود این پول های از کره جنوبی است.
در پی توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان با میانجی‌گری قطر که آزادسازی ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی نیز به عنوان بخشی از آن آزاد شد، خبرگزاری کره جنوبی امروز (سه‌شنبه) با استناد به اظهارات منابع دیپلماتیک نوشت که مقامات تهران بررسی قانونی دریافت سود این مبالغ که به مدت حدود چهار سال در سه بانک کره جنوبی بلوکه شده بود.
یونهاپ در ادامه نوشت که یک مقام دولتی ایرانی که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت که نهادهای مالی کره جنوبی به طور غیرمنصفانه‌ای از این‌ پول‌ها که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بلوکه شده بودند، سود به دست آوردند. به گفته این مقام رسمی، بازگرداندن این سود به صاحبان حقیقی آن امری عادی است.
یک مقام کره جنوبی نیز گفت که این اقدام ایران «با ماهیت توافق کشورهای مربوطه سازگاری ندارد و تمامی جزئیات مربوط به انتقال پول‌های بلوکه‌شده بر اساس توافق با کشورهای مربوطه، از جمله ایران اجرایی شده است.»
یونهاپ همچنین اشاره کرد که درخواست ایران برای آزادسازی این پول‌ها چالشی دیپلماتیک برای سئول ایجاد کرده که به دنبال تقویت اتحاد خود با واشنگتن و شراکت اقتصادی‌اش را تهران بوده است.
وزارت امورخارجه کره جنوبی، امروز با انتشار بیانیه‌ای آزادسازی و انتقال موفقیت‌آمیز ۶ میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌ای را مورد تائید قرار داد.
در این بیانیه آمده است: وجوه ایران که به دلیل تحریم‌های مالی علیه این کشور در کره جنوبی مسدود شده بود، به تازگی با هماهنگی نزدیک بین کشورهای درگیر با موفقیت به کشور ثالث منتقل شده است.
وزارت امورخارجه کره جنوبی در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که این پول در قطر نیز صرف تهیه دارو، غذا و سایر اقلام بشردوستانه خواهد شد.
کره همچنین از دولت‌های قطر و سوئیس برای کمک به حل‌وفصل این موضوع قدردانی و خاطرنشان کرد: دولت ما انتظار دارد که روابط دوجانبه‌ میان تهران و سئول به مناسبت انتقال این وجوه مسدود شده توسعه بیشتری یابد.
پیش از این، یک مقام بلندپایه ایرانی خبر داده بود پرونده شکایت تهران از کره جنوبی به دلیل مسدود کردن منابع مالی ایران در سه بانک این کشور به بهانه تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجاست و سئول ممکن است با خسارت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورویی مواجه شود.

  • نویسنده :
  • منبع :