یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «سکوت قابل پیش‌بینی پناهیان» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

این روزها مصوبه شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با توضیحات آملی لاریجانی وارد فاز جدیدی شده و سکوت معناداری بر محافل طرفداران دولت و سینه چاکان شفافیت حاکم شده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته پیش پرده از مخالفت دولت با این مصوبه مجلس برداشت و گفت؛ «مجمع در حال رسیدگی به این موضوع بود که از دفتر مقام معظم رهبری اطلاع دادند که ایشان نظری راجع به قوای دیگر دارند. رئیس جمهور محترم، گلایه و شکایت کرده بود مبنی بر اینکه این مصوبه برای کار دولت مشکل ایجاد می‌کند.
اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم درباره مخالفت دولت با طرح شفافیت قوای سه‌گانه گفت: «اگر بنا به شفافیت آرا باشد، دولت باید پیشگام باشد. یکی از ارکانی که شفافیت در آن بیشتر جوابگو خواهد بود، مبارزه با فساد و رانت است. با وجود شفافیت در حوزه‌های اجرایی بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. بسیاری از طرح‌هایی که محرمانه و امنیتی نیستند می‌توانند به صورت شفاف اعلام شوند و در خیلی از کشورها نیز شفافیت اجرا می‌شود.»
مخالفت رئیسی با شفافیت در حالی است که شهریور 98 حجت‌الاسلام پناهیان در یکی از منبرهای خود با لحنی توهین‌آمیز و خلافشان که برای ایشان عادی شده است، گفته بود: «هر چی نماینده انتخاب می‌کنی اکثریت رأی می‌دهند به اینکه رأی نماینده‌ها نباید شفاف باشد. چه خبرتان است؟ بعد به صورت بسیار جاهلانه و احمقانه‌ای می‌گویند مگر می‌خواهید تفتیش عقاید بکنید؟ مگر شما آنجا رأی به عقاید می‌دهید؟! غلط کردید شما با عقاید چه ربطی دارید؟ رای‌ات را بگو به چی رأی دادی به چی رأی ندادی. غلط می‌کنید شما بر اساس عقاید رأی بدهی، بر اساس کار کارشناسی باید رأی بدهی. و من می‌خواهم بدانم تو برای چی رأی دادی.‌ای مجلس شورای اسلامی آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رأی ندهی؟! کی به شما حق داده شفاف رأی دادن را تفتیش عقاید بدانی؟! رأی بر اساس کار کارشناسی است! چی را از ملت دارید پنهان می‌کنید؟!»
در همان موقع سعود پزشکیان که نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم بود، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: درباره این سخنان می‌توان از زوایای گوناگون به موضع‌گیری و اظهارنظر پرداخت اما قطعاً مقدم بر هر موضعی ذکر این سخن ضروری است که ادبیات استفاده شده توسط این سخنران نه در شأن نمایندگان ملت و مردم عزیز ایران است و نه در شأن مجلس سیدالشهدا. کاش آن سخنران محترم که اصرار بر سیاسی کردن مجلس امام حسین (ع) داشت، حداقل در گفتار خود ادب و معرفت اهل بیت را در سخن گفتن با مخالف و خطاب قرار دادن اغیار، الگو قرار می‌داد.
محمود صادقی نماینده تهران هم در توئیتر خود نوشت: «شفافیت از لوازم دموکراسی است؛ عربده‌کشی برای شفافیت از جانب اشخاصی که به سینه‌زنی برای تمامیت خواهی شهره‌اند بیشتر به جوک شباهت دارد.»
روزنامه آرمان در آن روز نوشت: برخی افراد و جریانات به مجلس و دولت تاخته و می‌تازند که چرا شفافیت ندارند و با بدترین الفاظ و نامناسب‌ترین ادبیات به تضعیف قوای نظام می‌پردازند. در حالی که باید از آنها پرسیده شود که اگر شما موافق شفاف‌سازی و شفافیت هستید ابتدا از خود شروع کنید تا جامعه صحت و سقم ادعای شما را باور کند، اما این جریانات طی مقاطع گذشته به کرات نشان داده‌اند که مسائلی چون شفافیت و امثالهم برای آنها فقط ابزاری برای تخریب و تخطئه جریان مقابل است. مؤید این امر اینکه ۵ ماه تا انتخابات مجلس نزدیک است و این جریانات برای اینکه از هم اکنون فضا را علیه دولت و اصلاح‌طلبان بیارایند به چنین اظهاراتی روی می‌آورند. کما اینکه هر کس با کمترین اطلاعات سیاسی می‌داند که این افراد میانه‌ای با آزادی، مردمسالاری، جامعه مدنی و دموکراسی ندارند و شعار شفافیتشان نه از سر دلسوزی برای مردم که وجهه انتخاباتی دارد.
امروز نیز در آستانه انتخابات مجلس هستیم به نظر می‌رسد ادعای اصلاح‌طلبان درباره پناهیان و دوستان هم جناحی‌شان بیشتر با واقعیت دارد تطابق پیدا می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :