19 دی: دادگاه حقوقی بین المللی پیرامون حادثه تروریستی ۳۱ شهریور سال ۹۷ در اهواز که مربوط به دعاوی اتباع ایرانی علیه دولت و مقامت آمریکا است، صبح امروز در مجتمع امام خمینی برگزار شد.
قاضی حسین زاده رییس شعبه ۵۵ امور بین الملل تهران در ابتدای این جلسه، گفت: حسب گزارش واصله مطلع شدم که خانواده معظم و مکرم شهدا حضور پیدا کردند. شعبه ۵۵ دادگاه بین الملل برای دادرسی حقوقی با دادخواهی دادخواهان و خانواده محترم شهدای مظلوم حادثه رژه اهواز در سال ۹۷ که منتهی به شهادت ۲۵ نفر ازشهروندان و جراحات وارده به ۷۰ نفر شد،  تشکیل می شود.
قاضی حسین زاده ادامه داد: دادخواهی علیه دولت متخاصم آمریکا و ۳۶ نفر از فرماندهان این دولت است و به تمامی خواهان و تمامی خواندگان ابلاغیه صادر شده است وتمامی خواندگان از جلسه حاضر مطلع هستند اما در دادگاه حاضر نشده‌اند.
وی ادامه داد: گروهک الاحوازیه در سال ۹۷ به مردم و سربازان حمله ور شدند و نسبت به شهید کردن ۲۵ نفر و مجروح کردن ۷۰ نفر اقدام کردند و این اقدام تروریستی است.
حسین زاده با بیان اینکه دادگاه خود را شایسته رسیدگی به موضوع می‌داند، گفت: مطابق با موازین قانونی کلیه اتباع می‌توانند نسبت به شکایت هر دولت که مصونیت آنها را نقض کرده‌اند طرح دادخواست کنند و همچنین مطابق قانون، دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به رسیدگی به نقض قوانین علیه شهروندانش است.
وی گفت: هرکس به هر طریقی نسبت به مال و جان شهروندان تعرض کند دادگاه حقوقی تهران مکلف به رسیدگی است و دولت جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی مکلف هستند دادخواهی اتباع ایرانی که از اقدامات آمریکا متضرر شده‌اند را رسیدگی کند و اقدام دولت ایالات متحده آمریکا مبنی بر تجهیز و حمایت از گروهک های تروریستی و حمله به اتباع ایرانی مصداق بارز نقض حقوق بشر است.
در ادامه جلسه کلیپی از این حادثه پخش شد و سپس پور ابراهیمی وکیل شکات پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت‌: رهبران حمله تروریستی گروهک الاحوازیه در دانمارک و هلند و سوئد ساکن هستند و با پشتیبانی قبلی دولت امریکا و برخی دیگر از اشخاص حقیقی و حقوقی این دولت اتفاق افتاد. در این حمله زنان و مردان و خبرنگاران و نظامیان مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند و ۲۳شهید و ۷۰ نفر دچار آسیب های شدید جسمی و روحی شدند که تا امروز تحت درمان قرار دارند.
وی افزود: در این حمله ۱۵۰ خانواده داغدار شده‌اند و قلب همه ملت ایران نیز جریحه دار شده است و به دلیل فشارهای روحی و روانی دولت ایران مجبور شد دو روز بعد از حادثه را عزای عمومی اعلام کند و علاوه بر مسئولیت کیفری و مجازات عاملان این حادثه در حال رسیدگی است و از باب مسئولیت مدنی جهت جبران خسارات خواستار مطالبه خسارات مادی و معنوی همراه با جریمه تنبیهی نسبت به مسببین و مقصرین این اقدام تروریستی هستیم.
وی ادامه داد: ادله این حمله ۳ سال طول کشید و مسبب این حمله فقط گروه چند نفری داعش نبودند بلکه این گروه عملیات اجرایی را برعهده داشت‌ و برمبنای اسناد و مدارک ارائه شده خواندگان از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه بودند که فرج الله چعب در اردیبهشت امسال به اعدام محکوم شد و سه نفر دیگر متهم در زندان های دانمارک و هلند هستند و ۳۲ نفر دیگر خوانده این پرونده هستند و متهمان دیگر پرونده دولت آمریکا و روسای وقت جمهور این دولت است که در ایجاد و شکل گیری داعش نقش بسزایی داشتند، هستند.
وکیل پرونده گفت: باراک اوباما، ترامپ و بوش سه متهم دیگر پرونده هستند. خود ترامپ صراحتا گفته که داعش را دولت اوباما تشکیل داده است. همچنین مایک پنس معاون ترامپ نیز خود صراحتا گفته که داعش ساخته دست خانم کلینتون بوده است و همچنین وزارت خزانه داری ایالت متحده آمریکا و وزرای آن از جمله نهادهای دیگری بودند که از داعش حمایت کرده‌اند.
پور ابراهیمی گفت: وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در تامین تسلیحات، مهمات و مواد منفجره گروهک های تروریستی و سازمان سیا نیز ساپورت های امنیتی از برای داعش داشته اند.
وکیل پور ابراهیمی ادامه داد: ۳۲ نفر از اعضای خانواده ۱۹ شهید حادثه و همچنین ۳۳ نفر از مصدومین و مجروحین این حادثه با اعطای وکالت به وکیل پرونده در قالب ۲۴ فقره دادخواست، مطابق با قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دول خارجی مصوب ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی ایران و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایران مصوب ۱۳۹۵ طرح دعوی علیه عاملان و مسببین این حادثه تروریستی را در مرجع قضایی ثبت کرده و پرونده این حادثه در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران مفتوح شده است.
وی افزود: این پرونده مجموعا ۳۶ خوانده دارد که ۳۲ خوانده از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده و ۴ نفر هم از اعضای گروهک حرکه‌النضال الاحوازیه هستند.
در ادامه جلسه دادگاه، فاطمه خدادوست مادر شهید محمدطاها اقدامی _ کودک ۴ ساله شهید شده در حادثه تروریستی اهواز_ با حضور در جایگاه به تبیین درد و رنج ناشی از ترور و نقش دولت های حامی گروه های تروریستی پرداخت و خواهان اشد مجازات برای امریکا و عاملان حادثه شد و خطاب با مقامات و کشورهای حامی تروریست گفت: امنیت و آرامش فقط متعلق به کودکان شما نیست؛ جلوی سیاست‌های غیرانسانی در گسترش تروریست را بگیرید.
وی با اشاره به اینکه بعد از شهادت جگر گوشه‌ام، زندگی ندارم، افزود: شکایت من از دولت‌های حامی تروریست به این دلیل است که مکیدن خون دولت‌ها هر بار به طریقی است؛ تاکنون با غارت اموال همراه بوده است و گاهی با توسل به زور و با ایجاد رعب و وحشت انجام شده است.
در ادامه سعد الله اقدامی پدر شهید اقدامی با نمایش لباس های خونین پسرش(محمدطاها) گفت: دولت آمریکا و حامیانش بویی از انسانیت نبرده اند.
وی با نشان دادن شناسنامه فرزندش که مهر شهادت بر آن خورده بود، گفت: فرزند من چهار ساله بود و هنوز زبان باز نکرده بود که شهید شد؛ چگونه می‌تواند بینش سیاسی داشته باشد که او را به شهادت رساندند. شناسنامه فرزند من تنها پس از چهار سال باطل شد.
پدر شهید محمد طاها اقدامی ادامه داد: حبیب فرج الله چعب پس از حادثه رخ داده در رسانه‌های غربی حاضر شد و از انجام این عملیات ابراز خشنودی کرد؛ او حتی در دادگاه هم بیان کرد برای رسیدن به اهداف خود باید محمدطاها و امثال او را به شهادت می‌رساند. تروریست ها در فاصله یک متری به محمدطاها شلیک کردند و این نشان می‌دهد گروهک تروریستی الاحوازیه با اشراف کامل اقدام به شهادت رساندن فرزندم کرد و محمدطاها و دیگر کودکان قربانی سیاست کاری دولت های غربی هستند.
وی افزود: چعب از دولت سوئد مورد حمایت قرار می‌گرفت و جلسات این فرد در دانمارک و انگلستان برگزار می‌شد و شهادت محمدطاها برگ حقارت آمیزی بود که نشان داد دولت آمریکا و حامیانش از ریختن خون کودکان هیچ ابایی ندارند و از دادگاه خواهش دارم رأی بازدارنده‌ای صادر کند.
در ادامه قاضی حسین زاده ضمن تسلیت به این خانواده و دیگر خانواده های این حمله تروریستی گفت: هر جا سخن از شرارت است ایالات متحده امریکا گامی در آن گذاشته یا در حال گذاشتن بوده است. به شهادت رساندن کودک چهار ساله اوج کینه دوزی آمریکا علیه مردم ایران است.
وی گفت: برای دادگاه محرز است که اقدام گروهک تروریستی صراحتا مقابله با مردم ایران است و دولت ایالات آمریکا با حمایت‌های بسیار از گروهک‌های تروریستی ضررهای بسیاری را بر مردم ایران وارد کرده است و این دولت بویی از انسانیت نبرده است.
در ادامه قاضی حسین زاده از علی رشاد یکی از مجروحان حادثه تروریستی رژه اهواز سال ۹۷ پرسید چه تعداد خبرنگار در این مراسم حضور داشتند که او گفت: تروریست ها از پشت خبرنگاران اقدام به تیراندازی کور کردند و خبرنگاران در این حادثه زودتر از شهروندان مورد حمله قرار گرفتند.
در ادامه جلسه دادگاه، خانم فردوس لویمی باقری فرزند آزاده شهید علی لویمی باقری به تبیین جنایات و شکنجه های پدرش توسط امریکایی ها و تبیین جنایات گروهک تروریستی حرکه النضال علیه مردم خوزستان پرداخت و گفت: پدر من چهار بار مورد حمله تروریستی امریکا قرار گرفت و درخواست اشد مجازات برای امریکا و عاملان این حادثه تروریستی را دارم.
قاضی حسین زاده خطاب به این فرزند شهید گفت: پدر شما ۴ بار مورد حمله دولت امریکا قرار گرفته است و جای سوال است که ما چه سرمایه هایی داریم و چقدر این دولت از ملت ما کینه و عقده دارد.
در ادامه علی آقاجانی دیگر وکیل پرونده گفت: پس از وقوع حادثه اهواز، مسوولیت آن توسط داعش پذیرفته شد و این گروه مورد حمایت مالی و امنیتی و لجستیک دولت امریکا است. این اقدام تروریستی نقض فاحش آشکار حقوق بین الملل و مواضع حقوق داخلی ماست که باعث ایجاد درد و رنج فراوان شده است.
وی افزود: برخی از خواهان ما دچار صدمات شدید شدند و برخی نیز یکی از اعضای خانواده اش را  از دست داده است و این خسارات قابل جبران با پول نیست. ما جهت جبران بخشی از این خسارات وارده اقدام به تقدیم دادخواست کردیم و موکلین من بدنبال بازدارندگی خواندگان دعوا برای جلوگیری از تکرار این اقدامات را دارند.‌ بنده درخواست رسیدگی و صدور حکم مبنی بر محکومیت مسببین حادثه و جبران خسارات وارده را دارم و برای کسانی که عزیزی را در این حادثه از دست دادند، محکومیت کلیه خواندگان را به پرداخت خسارات مادی به مبلغ ۲۰ میلیون دلار خواستارم.
در ادامه قاضی حسین زاده گفت: مردم اهواز از قدیم نماد غیرت ازادگی بودند. مردمی که در طول سالهای گذشته برای سرافرازی میهن بزرگمان تلاش های زیادی کردند.
در ادامه جلسه دادگاه، پدر یکی دیگر از شهدا گفت: بنده خواهان اجرای عدالت هستم و از رسانه ها می خواهم فریاد خانواده های شهدا را به گوش سازمان های حقوق بشری برسانند. از دادگاه می خواهم انچه که عدالت و قانون است را برای خانواده ها در نظر بگیرند.
در پایان قاضی حسین زاده گفت: با توجه به پرونده و اظهارات خواهان و خانواده معزز شهدا، اقدامات دولت ایالات متحده امریکا اعم از فرماندهان پیشین و کنونی این دولت مبنی بر تجمیع گروهک تروریستی برای حمله به ایران، جرم تلقی می شود. خود انها این اقدامات را وصف جزایی می دادند و تقویت و پشتیبانی این گروه ها، مصداق یک عملیاتی تروریستی است؛ لذا دولت خوانده اقدامی را میکند که در کشور خودش جرم است. 
وی افزود: در جلسه امروز دادگاه نماینده ای از امریکا نیامد و حاضر نشد و باید می امدند و نسبت به این اقدامات پاسخ میدادند. تحقیقات نشان میدهد امریکا از طریق سیا و وزارت خزانه داری هزینه های زیادی را جهت حمله تروریستی علیه ملت ایران انجام داده است. این دولت با هزینه بالا و تخصیص بودجه لازم این کار را کرده است. حادثه تروریستی شاهچراغ در شیراز و نیز حمله تروریستی داعش به مجلس و حادثه تروریستی در رژه اهواز نیاز به تامین مالی دارد و پشتیبان ان امریکاست.
وی با اشاره به خوش رقصی های رسانه ای فرماندهان و  مقامات عالی امریکا مبنی بر اینکه با مردم ایران هستیم، گفت: آیا شما که در رسانه ها به صراحت گفتید در کنار مردم ایران هستید و مردم را تحریک می کنید، پاسخ دهید که شهدای رژه اهواز، مردم ایران نبودند؟ ایا مردمی که در اثر حمله داعش به مجلس شهید شدند مردم ایران نبودند؟ ما شهدای زیادی علیه استکبار داریم و بدیهی است که تعارض محرز بین اقایان و رفتار این دولت وجود دارد. دولت امریکا و همفکرانش بدون ملاحظه برای تامین امنیت تروریست ها و نسبت به تامین جسمی و مالی تمام معاندین مردم ایران در کشور خود عمل می‌کنند. سرکرده گروهک داعش در امریکا و سوید پشتیبانی امنیتی می شوند. شما چطور با مردم ایران هستید؟ مردم ایران و خواهان اینجا اگاه تر از این هستند که گول این حرفهای عجیب را بخورند.
وی در پایان با بیان اینکه خانواده شهدا نور چشم مردم ایران هستند، گفت: ختم جلسه را اعلام می‌کنم و ختم دادرسی متعاقبلا اعلام‌ می شود.
  • نویسنده :
  • منبع :