19 دی: یک رسانه عراقی گزارش کرد که ایران می‌خواهد پرونده ده‌ها نفر از سرکرده‌های تروریست‌های تجزیه‌طلب را به دولت مرکزی عراق بدهد تا بتواند آن‌ها را به داخل کشور بازگردانده و محاکمه کند.
پایگاه خبری «المطلع» به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که تهران قصد دارد فهرستی از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار تروریست‌های تجزیه‌طلب موجود در اقلیم کردستان را به بغداد و اربیل اعلام کند و از آن‌ها بخواهد که برای محاکمه تحویل ایران داده شوند.
این منابع اعلام کردند: تهران بر این باور است که این شخصیت‌ها طی سال‌های گذشته برای اقدامات مسلحانه برنامه‌ریزی کرده و منجر به شهادت و مجروح شدن نیروهای نظامی و غیرنظامی ایرانی شده‌اند.
منابع آگاه می‌گویند که مقر عملیات این افراد در داخل اقلیم کردستان و در نوار مرزی عراق بوده و در داخل عراق تردد دارند.
بر اساس این گزارش ایران قرار است پرونده‌های ده‌ها نفر از رهبران تروریست‌های تجزیه‌طلب را به دولت و دستگاه‌ قضایی عراق تحویل دهد تا بتواند آن‌ها را به داخل کشور بازگردانده و محاکمه کند.
اخیرا فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق با اشاره به تعهد کشورش به توافق امنیتی با ایران و اجرای این توافق که اخیرا صورت گرفته است، اعلام کرد که دولت محلی اقلیم کردستان اقدامات لازم را برای انتقال تروریست‌های تجزیه‌طلب کُرد بر اساس توافق با ایران انجام داده است.
وی که با شبکه خبری العربیه گفت‌وگو می‌کرد، تصریح کرد: «ما به توافق با ایران متعهد هستیم و شبه نظامیان (تروریست‌های تجزیه طلب کُرد) سلاح‌های سنگین را تحویل داده‌اند».
فواد حسین ادامه داد: «ما خواستار عدم استفاده از زور علیه حاکمیت عراق هستیم و انتظار هیچ حمله‌ای را از سوی ایران علیه کشورمان نداریم».

  • نویسنده :
  • منبع :