19 دی: سخنگوی وزارت خارجه مصر جزئیاتی را درباره دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای مصری خود در نیویورک ارائه کرد.
به گزارش سایت الشرق، احمد ابو زید، سخنگوی وزارت خارجه مصر با انتشار پستی در شبکه اجتماعی«ایکس» نوشت، سامح شکری، وزیر خارجه این کشور روز چهارشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در محل نمایندگی دائمی مصر در سازمان ملل دیدار کرد.
ابوزید همچنین در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: در این دیدار تعدادی از مسائل منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هر دو طرف بر تمایل خود برای مشارکت در تحقق ثبات و افزایش امنیت در منطقه خود تاکید کردند.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه مصر، وزیر خارجه ایران بر تمایل کشورش به توسعه روابط با مصر و بازگرداندن آن به روند طبیعی خود که با میراث تاریخی و فرهنگی دو کشور منطبق است، تاکید کرد. وی گفت: این دیدار یک دیدار مهم در مسیر عادی سازی روابط است.
وزیر امور خارجه مصر نیز به نوبه خود گفت: بحران‌های درهم تنیده و پیچیده منطقه بر وضعیت ثبات و اوضاع معیشتی همه مردم بدون استثنا سایه سنگینی انداخته است که این امر مستلزم همکاری همه کشورهای منطقه به منظور حمایت از ثبات، تحقق صلح و از بین بردن کانون‌های تنش است.
وزرای خارجه دو کشور درباره روابط دوجانبه میان دو کشور و تعیین ضوابط حاکم بر آن که به توسعه روابط در راستای تحقق منافع دو ملت و بر اساس اصول احترام متقابل، حسن همجواری، همکاری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها منجر می‌شود رایزنی کردند.
وزرای خارجه دو کشور توافق کردند که ارتباطات میان خود را به منظور پیگیری مذاکرات درباره موضوعات مختلف مورد علاقه دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی ادامه دهند.

محمدحسین سلطانی فرد، رییس دفتر حافظ منافع ایران نیز در مورد دیدار چهارشنبه شب حسین امیر عبداللهیان و سامح شکری وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مصر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: «دیدار وزیران امور خارجه ایران و مصر در نیویورک گام مهمی در تحقق سیاست همسایگی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای تقویت وحدت و همگرایی در منطقه است 

همچنین بنا بر اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار به تفصیل درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی مصر، گفت‌وگوی مثبت و ثمربخشی انجام شد. 

دو طرف تاکید کردند که با توجه به سوابق تمدنی و تاریخی و اشتراکات فرهنگی دو کشور و در راستای منافع مشترک، لازم است مسیر و گامهای رسیدن به آن از طریق تداوم گفت‌وگو میان مقامات دو کشور هموار شود. 

همچنین در این دیدار تاکید شد که تقویت روابط و همکاریهای دو کشور نه تنها تأمین کننده منافع دو کشور است، بلکه دارای آثار مثبت منطقه‌ای خواهد بود. 

حسین امیر عبداللهیان نیز همچنین در صفجه اجتماعی ایکس گزارشی در مورد این دیدار منتشر کرد . 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط نوشت: «با برادرم سامح‌الشکری، وزیر امورخارجه مصر در نیویورک ملاقات شد ... مذاکره در باب مسائل مورد علاقه دوجانبه مثبت و ثمربخش بود. تاکید کردیم با توجه به سوابق تمدنی، تاریخی و فرهنگی دو کشور تقویت روابط نه تنها تأمین کننده منافع مشترک است، بلکه دارای آثار مثبت منطقه‌ای خواهد بود

براساس این گزارش، در چند ماه اخیر گفت وگو ها و رایزنی هایی برای گسترش روابط ایران و مصر انجام شده و برخی از کشورهای منطقه از جمله عمان در این زمینه به نقش آفرینی پرداخته اند.
  • نویسنده :
  • منبع :