19 دی: همزمان با سفر یک هیأت گردشگری از ایران به قفقاز روسیه، لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه به اجرا گذاشته شد.

ایران و روسیه توافقنامه‌ای را به منظور لغو ویزای گروهی گردشگری بین دو کشور به اجرا گذاشتند، که این توافق در تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۱ بسته شده بود و در چارچوب آن، شهروندان ایران و روسیه می‌توانند بدون ویزا برای اهداف توریستی در گروه‌هایی از پنج تا پنجاه نفر برای یک دوره حداکثر پانزده‌روزه از کشورهای یکدیگر دیدن کنند.

از همین رو، با سفر یک هیأت گردشگری از ایران به منطقه قفقاز روسیه، این توافقنامه برای شهروندان ایرانی رسما به اجرا گذاشته شد. رییس نمایندگی بازرگانی سفارت روسیه در ایران نیز از آغاز سفرهای بدون ویزای نخستین گروه‌های گردشگری ایران به روسیه و بالعکس خبر داد. روز دوشنبه، سوم مهرماه ۱۴۰۲ نیز با سفر یک هیأت گردشگری از روسیه به شهر بابلسر استان مازندران، لغو رسمی روادید سفر گروهی به ایران به اطلاع شهروندان روسیه رسانده می‌شود. 

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ در سفری که به همراه جمعی از دفاتر خدمات مسافرتی به منطقه قفقاز روسیه داشته است، به ایسنا گفت: در ادامه تفاهم‌نامه‌ای که در خردادماه ۱۴۰۲ در حضور وزیر توسعه اقتصاد روسیه با مجموعه گردشگری قفقاز و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران امضا شد، این هیأت متشکل از تعدادی از آژانس‌های مسافرتی ایران بدون ویزا به کشور روسیه وارد شد و قرار است با سفر در منطقه قفقاز، ظرفیت‌های گردشگری بین ایران و این منطقه بررسی شود. 

او اضافه کرد: با توجه به سفر هیأت گردشگری ایران و روسیه به دو کشور در هفته جاری، از این پس گردشگران ایرانی و روسی در قالب تورهای از ۵ تا ۵۰ نفر و از طریق دفاتر خدمات مسافرتی می‌توانند بدون ویزا به دو کشور سفر کنند. 

علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز اجرای توافقنامه لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه را تایید کرد و به ایسنا گفت که برای اجرای این توافق‌نامه لازم بود آژانس‌های گردشگری دو کشور معرفی شوند که از ایران حدود ۸۰ آژانس مسافرتی و از روسیه حدود ۱۰۰ آژانس مسافرتی معرفی شده‌اند که این تعداد و عملکرد آن‌ها هر سال بازنگری می‌شود. 

دیمیتری واخروکوف، معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز حدود دو ماه پیش از اجرای به‌زودی لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه خبر داده و گفته بود: روسیه بر توسعه مبادلات توریستی دوجانبه با چین، ایران و هند متمرکز شده است. ما در حال کار روی سفرهای گروهی بدون ویزا، ساده‌سازی پرداخت‌ها و سایر زمینه‌ها برای گردشگران این کشورها و همچنین کشورهای عربی هستیم و این یکی از اولویت‌های استراتژیک امروز روسیه است. 

توافقنامه لغو روادید سفرهای گروهی شامل حال سفرهای انفرادی نمی‌شود. با این وجود، روسیه امکان صدور ویزای الکترونیک را برای سفر به این کشور برقرار کرده است. اتباع ۵۵ کشور از جمله ایران می‌توانند در مدت چهار روز کاری، ویزای توریستی را الکترونیکی برای سفر به این کشور دریافت کنند. هزینه دریافت ویزای الکترونیک روسیه برای هر نفر حدود ۵۲ دلار است که برای پرداخت این هزینه به کارت‌های اعتباری بین‌المللی نیاز است.

  • نویسنده :
  • منبع :