19 دی: وزیر امور خارجه کشورمان گزارشی از برخی دیدارها و رایزنی‌هایش با دیپلمات‌ها و وزرای امور خارجه کشورهای مختلف ارائه داد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از برخی دیدارهای خود با دبیرکل سازمان ملل متحد، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و وزیران امور خارجه کره جنوبی، سوئد و نیکاراگوئا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی توضیحاتی ارائه داد.
در همین باره، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص دیدارش با دبیرکل سازمان ملل نوشت: «در نیویورک با آقای گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیدار و در مورد طرح ابتکار رئیس جمهور ایران در سخنرانی مجمع عمومی با عنوان ضرورت راه‌اندازی «جنبش جهانی تعهد به خانواده» با هدف صیانت و توجه به حفظ کانون گرم خانوادهضرورت ایجاد سازکاری بین المللی جهت تحقق این ایده گفتگو کردیم. همچنین در مورد جنگ اوکراین، وضعیت سوریه، آتش‌بس یمن، تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برجام و مذاکرات رفع‌تحریم‌ها، توافق اخیر تبادل زندانیان، تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه ایالات متحده علیه کشورمان و اهمیت نشست منطقه ای خلیج فارس به ابتکار دبیرکل سازمان ملل تبادل نظر کردیم.»
همچنین، وی در خصوص دیدارش با با وزیر خارجه کره جنوبی هم نوشت: «در دیداری که با آقای پارک جین وزیر خارجه کره جنوبی داشتیم طرفین ابراز امیدواری کردیم که با نگاه به قدمت مناسبات و فضای بوجود آمده پس از انتقال دارایی‌های ایران در کره جنوبی بتوان عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد.
‏در حوزه‌های متنوع از جمله علم‌وفناوری، فرهنگی، بهداشتی و کنسولی همکاری‌ها جاریست.»
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص دیدارش با با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز نوشت: «یک روز پس از میزبانی نشست وزرای خارجه روند آستانه در نیویورک، با ماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تبادل نظر کردم. به شرایط سخت مردم سوریه پس از مبارزه باتروریسم اشاره کردم وبر ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه، لغو تحریم‌ها وتسهیل بازگشت آوارگان تاکید کردم.»
امیرعبداللهیان در ادامه پُست های خود در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «میزبان آقای بیلستروم وزیرخارجه سوئد در محل اقامتم در نیویورک بودم. بر تداوم اهانت به قرآن کریم اعتراض کردم و با تاکید بر ضرورت مسئولیت‌پذیری سوئد، ضرورت احترام به ارزش‌های دینی را قویا یادآور شدم. مطالبه ایران برای آزادی فوری آقای نوری نیز مطرح شد.»
وی در خصوص دیدارش با با وزیر خارجه نیکاراگوئا نیز اینگونه توضیح داد: «در سازمان ملل میزبان آقای دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه بودم. طرفین بر ضرورت شتاب بخشیدن در پیگیری توافقات انجام شده میان روسای جمهور دو طرف در حوزه‌های کشاورزی، فناوری و انرژی و همچنین برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی، تاکید کردیم. مناسبات ایران و آمریکای‌لاتین در مسیر پیشرفت است.»
همچنین، در خصوص دیدار با همتای آذربایجانی خود نیز نوشت: «روز گذشته در نیویورک با آقای جیحون بایرامف وزیرخارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو داشتم. آخرین تحولات منطقه قره‌باغ، وضعیت مناسبات دوجانبه و ایده‌ها جهت همکاری‌های مشترک مورد تبادل نظر قرارگرفت. ‏برقراری کامل آرامش در قفقاز جنوبی از طریق گفتگوی سیاسی میسر است.»
امیرعبداللهیان در خصوص دیدار و گفتگو با وزیر امور خارجه اردن نیز نوشت: «با آقای ایمن الصفدی وزیر خارجه پادشاهی اردن هاشمی دیدار و گفتگو کردم. فرصت‌ها و چالش‌های مشترک میان دو طرف می‌تواند در پرتو فضای مثبت شکل‌گرفته میان منطقه، زمینه‌ساز ارتقاء مناسبات دوجانبه باشد. از مواضع این کشور در حمایت از فلسطین و قدس شریف تشکر کردم.»
گفتنی است، وزیر امور خارجه کشورمان رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده ای را با مقامات حاضر در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد تا به امروز داشته است.
  • نویسنده :
  • منبع :