19 دی: سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از تداوم فعالیت سامانه بارشی به شکل رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در استان‌های شمالی خبر داد و اعلام کرد: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها وجود دارد.
بر اساس اعلام هشدار زرد هواشناسی امروز دوشنبه بارش‌ها در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران تداوم خواهد داشت.
سازمان هواشناسی در هشدار سطح زرد نسبت به مخاطرات فعالیت سامانه بارشی هشدار داد و علام کرده است: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی تا زمان فعالیت سامانه بارشی وجود دارد.
هواشناسی تا زمان فعالیت این سامانه نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف توصیه کرده است.
امروز دوشنبه همچنین در خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به علت وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش یا نفوذ گردوخاک خواهیم داشت.
هواشناسی هشدار داده است که در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل وجود دارد.
اجتناب از تردد غیرضروری در فضای باز بویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

  • نویسنده :
  • منبع :