19 دی: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: طبیعتاً علاقه ایران این است که خط شلمچه -بصره باری باشد اما فعلا احداث این خط آهن در اولویت قرار دارد و با برادران عراقی تمرکز داریم که این خط ایجاد شود و فعلا از حمل و نقل مسافری آن استفاده کنیم اما از این خط در آینده به صورت باری استفاده می‌کنیم.
مهرداد بذرپاش در حاشیه افتتاح دهمین نمایشگاه حمل و نقل در جمع خبرنگاران در پاسخ ایلنا درباره اظهارات مقامات عراقی مبنی بر اینکه قرار نیست خط آهن شلمچه -بصره باری باشد و این خط مسیر ترانزیتی از مسیر ایران نخواهد بود، تاکید کرد: طبیعتاً علاقه ایران این است که خط شلمچه -بصره باری باشد اما فعلا احداث این خط آهن در اولویت قرار دارد و با برداران عراقی تمرکز داریم که این خط ایجاد شود و فعلا از حمل و نقل مسافری آن استفاده کنیم اما از این خط در آینده به صورت باری استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: اعتقاد دولت این است که زیر ساخت اصلی توسعه اقتصادی از مسیر توسعه زیرساخت حمل و نقل می‌گذرد و مهمترین بخش حمل و صل در توسعه اقتصادی، ریلی است و هدف نرخ ٨ درصدی رشد اقتصادی در برنامه هفتم بدون توسعه صنعت ریلی امری سخت است و برای رسیدن به این نرخ رشد نیازمندتوجه جدی و سرمایه گذاری بیش از پیش هستیم.  
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آنچه  امروز علت خوشحالی ما است، میزان داخلی سازی صنعت ریلی بوده که شرکت‌ها روز به روز بیشتر به آن دست پیدا می‌کنند، گفت: دو سوم قطعات ریلی در داخل کشور تامین می‌شود و تولید یک سوم باقیمانده یا مقرون به صرفه نبوده یا در جریان دستیابی به آن هستیم.
بذرپاش افزود:  اقداماتی که در دستور کار رییس جمهوری و دولتی است تکمیل زنجیره کریدور شمال جنوب و شرق و غرب در شبکه ریلی است و هرچند محدودیت منابع داریم اما این مهم از دستور کار ما خارج نمی‌شود و در تمام صحبت‌ها و تاکیدات رییس جمهوری تکمیل کریدورها مطرح می‌شود.  
وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در تکمیل شبکه ریلی در کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب گفت: در حال حاضر قطعه ریلی چابهار -زاهدان در مسیر کریدور شمال -جنوب بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت این پروژه به پایان برسد. از این مسیر قطعه خاش به زاهدان باقیمانده و حفاری تمام تونل ها این مسیر تمام شده و روسازی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه خط آهن چابهار خط مهم در مسایل اقتصادی محسوب می‌شود، تاکید کرد: در آستانه انعقاد قرارداد نهایی با اپراتور هندی در بندر چابهار هستیم و اتصال این مسیر به بندر چابهار می تواند فرصت‌های اقتصادی برای کشورمان ایجاد کند.
بذرپاش ادامه داد: مسیر ریلی رشت به کاسپین تا دو ماه دیگر متصل می شود و این آرزوی دیرین ما بود که دریای شمال به آبهای جنوب به متصل کنیم و قطعا این مسیر ریلی به ظرفیت ترانزیت کشورمان اضافه می‌کند.
وی با بیان اینکه با بیان اینکه علمیات ساخت راه‌آهن رشت - آستارا آغاز شده و احتمالا تغییراتی در مسیر  انجام شود، اظهار داشت: خط آهن رشت- آستارا بخش مرکزی کریدور شمال -جنوب است و در ساخت این پروژه هم از گذشته مطرح بوده که توانستیم به اجرا برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با کشور ترکیه برای کریدور شرقی غربی توافقات خوبی داشتیم  و البته درباره قطعه شلمچه -بصره هم با عراق توافقات خوبی انجام شده و درباره این پروژه از نیم قرن پیش در کشور صحبت می شد اما یا طرف عراقی به میدان نمی آمد یا طرف ایرانی همتی برای این پروژه نداشت اما امروز هر دو کشور جدی هستند و در دولت عراق و ایران  مصوبات لازم اخذ شده و علمیات اجرایی آن آغاز شد و از این مسیر دسترسی ما به دریای مدیراته و شمال اروپا ایجاد می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با کشور آذربایجان درباره مرز شمالی توافقات خوبی داشتیم و به زودی سفری به آذربایجان خواهیم داشت.
وی افزود: همچنین با کشور افغانستان توافقاتی برای تردد ریلی داشتیم. در حال حاضر خط ریلی به داخل خاک این کشور رفته البته با توجه به  شرایط خاص افغانستان ملاحظاتی وجود دارد که آن را مدنظر قرار می‌دهیم. به هر حال سیاست ما اتصال ریلی به تمام کشورهاس همسایه است و به دنبال این هستیم که شبکه ترانزیتی شرقی غربی و شمالی جنوبی را تکمیل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در توسعه ناوگان لوکوموتیو و واگن مسافری و باری برنامه‌هایی در دستور کار است، اظهار داشت: در حال حاضر با کمبود ناوگان بمواجه هستیم  و برنامه داریم با تامین لوکوموتیو و واگن این کمبود برطرف شود و از مدیرعامل شرکت راه‌آهن خواسته‌ام برنامه ضربتی برای جبران کمبود واگن مسافری ارایه دهند البته گلایه شرکت‌ها درباره قیمت‌ها و هزینه‌ها درست است و باید این تفاوت قیمت‌ها ملاحظه شود اما هر جا تولید داخل جواب نداد و واردات واگن انجام می شود.
وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین تصمیمات برای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم -اصفهان گفت: سازمان برنامه مجوزهای لازم را صادر کرده و پرداخت برخی از بدهی‌ها در این پپزه آغاز شده و علمیات اجرایی در حال انجام است و موانع در این پروژه برطرف شده‌است.
بذرپاش با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا برای بلیت بسیار بیشتر از عرضه است و عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارند، ادامه داد توسعه ناوگان جزو برنامه‌های وزارت راه است و بخشی از کمبود بلیت از این طریق انجام خواهد شد.
وی درباره ورود سکوهای اینترنتی به حمل و نقل بین شهری و فروش بلیت اظهار داشت: در این باره نقدها قبول می‌کنیم اما توهین برایمان مهم نیست و اگر سکو مجازی نسبت به بهم ریختن بازار اهتمام کند ما هم از ابزارهای خودمان استفاده می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی از سکوها و اپلیکیشن‌ها دسترسی زیادی دارند و وقتی پیگیری می‌کنیم می‌بینیم که به جاهایی وصل هستند تا تحت نظارت نباشند اما ورود جدی در نظارت‌ها داشتیم و آرامش به بازار برگشته است.
  • نویسنده :
  • منبع :