19 دی: وزیران امور خارجه ایران و مصر اواخر هفته گذشته در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بعد از یک دهه با یکدیگر دیدار کردند و بر اساس اخبار منتشرشده در جریان این ملاقات، طرفین توافق کردند یک نقشه راه برای چگونگی ارتقای روابط بین ۲ کشور تدوین کنند.
در طول ماه‌های گذشته و بعد از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان، شاهد علنی‌شدن عزم و اراده رهبران ۲ کشور ایران و مصر با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به خودشان برای ارتقا روابط بودیم  و در همین چارچوب تلاش‌هایی نیز از سوی برخی از کشورهای منطقه از جمله عمان برای تسهیل ارتقا سطح روابط  انجام شد؛ چنان که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در جریان سفر خرداد ماه خود به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی حامل پیام مقامات مصر در ارتباط با روابط دو جانبه تهران و قاهره بود، موضوعی که با واکنش مثبت آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شد و ایشان تاکید کردند «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.»
اگرچه باید به این موضوع نیز اشاره داشت که ۲ کشور ایران و مصر همواره با تقدیر از تلاش‌های برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق و عمان برای گسترش روابط، بر این موضوع نیز تاکید دارند که با توجه به برقرار بودن روابط دیپلماتیک بین دو کشور و استقرار دیپلمات‌های ۲ کشور در تهران و قاهره در قالب دفاتر حافظ منافع، ارتقای روابط نیازمند میانجی نیست و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور برقرار است.
در راستای اقدامات عملی برای گسترش روابط بین تهران و قاهره، در اوایل سال جاری هجری شمسی، دولت مصر بعد از سال‌ها اجازه داد که گردشگران ایرانی به این کشور سفر کنند، البته با اعمال محدودیت‌هایی از جمله اینکه شهروندان ایرانی در حال حاضر فقط می‌توانند به منطقه «شرم الشیخ » سفر کنند و از طرف دیگر به صورت شخصی امکان انجام این سفر وجود ندارد و تنها از طریق شرکت‌های گردشگری می‌توانند وارد مصر شوند. این اقدام مصر با واکنش مثبت تهران مواجه شد و ضمن این‌که این تصمیم را گامی به جلو عنوان کرد، بر این موضوع نیز تاکید داشت که مناسب است مصر در محدودیت در نظر گرفته برای حوزه جغرافیایی سفر گردشگران ایرانی به این کشور تجدید نظر کند و این زمینه را فراهم کند که ایرانیان بتوانند به قاهره نیز سفر کنند.
در میان اظهارنظر پراکنده چند ماه اخیر مقامات ایران و مصر در رسانه‌ها برای گسترش روابط  از جمله اظهارت یک ماه پیش «محمد العرابی» رئیس شورای روابط خارجی مصر مبنی بر این‌که «تماس‌ها با ایران برقرار است اما ضرورتی ندارد که علنی شود و بازگشت روابط کامل با تهران انجام خواهد شد اما قاهره ملاحظات خود را در این زمینه دارد»، در اواخر هفته گذشته شاهد یک دیدار مهم بین وزیران امور خارجه ایران و مصر در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیورک بودیم.
در این دیدار که در مقر نمایندگی دائم مصر در سازمان ملل انجام شد و وزیر امور خارجه ایران مورد استقبال گرم همتای مصری خود قرار گرفت، طرفین به تفصیل درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه رایزنی و گفت‌وگو کردند. وزارت امور خارجه ۲ کشور ایران و مصر نیز بعد از این دیدار و در گزارش‌های جداگانه‌ای، آن را «ملاقاتی مهم و گفت‌وگوهای انجام شده را مفید و ثمربخش» عنوان کردند.در همین ارتباط «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدار «حسین امیرعبداللهیان» و «سامح شکری» را بسیار خوب و مثبت دانست و آن را تحولی جدیدی در مناسبات ۲ کشور و در چارچوب و روند مثبت مناسبات منطقه‌ای روابط میان ایران و همسایگان عنوان کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت: در این دیدار موضوعات دارای اهتمام ۲ کشور طرح شد و می‌توان گفت که با این دیدار، طرفین ضمن مرور وضعیت روابط و نگاهی به آینده مناسبات، عملا یک افق جدیدی را در مسیر روابط باز کردند. امیدواریم که در آینده گام‌های مثبت جدیدی را در روند روابط میان دو کشور شاهد باشیم.
«محمدحسین سلطانی فرد» رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر نیز در مورد این دیدار گفت: دیدار وزیران امور خارجه ایران و مصر در نیویورک گام مهمی در تحقق سیاست همسایگی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای تقویت وحدت و همگرایی در منطقه است.
وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای با اشاره به دیدار انجام شده بین امیرعبداللهیان و شکری اعلام کرد: در این ملاقات وزیران خارجه ۲ کشور توافق کردند که ارتباطات میان خود را به منظور پیگیری مذاکرات درباره موضوعات مختلف مورد علاقه ۲ کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دهند.
«سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک، در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و مصر گفت: ایران مانعی در برقراری روابط با مصر نمی‌بیند و این موضوع به طرف مصری نیز اعلام شده است. ملاقات اخیر وزیران امور خارجه ۲ کشور نیز می‌تواند بابی برای آغاز و احیای روابط فیمابین باشد. در راستای تقویت روابط با کشورهای همسایه، مسلمان و همسو دست هر کشوری را که بنای همکاری با ما داشته باشد، به گرمی خواهیم فشرد.امیرعبداللهیان نیز با بیان این‌که گفت‌وگوهایی مفید و سودمندی را با همتای مصری خود در نیویورک داشته است، تصریح کرد: در این دیدار آمادگی تهران برای ارتقا روابط بین ایران و مصر را اعلام کردیم. در همین چارچوب، سخنان و ارزیابی مثبتی را از وزیر خارجه مصر شنیدیم. ما اتفاق نظر داریم که گام‌هایی را در آینده در این رابطه به طور مشترک اتخاذ کنیم.
به گزارش ایسنا، در راستای اقدامات دو کشور برای گسترش روابط و بعد رایزنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و مصر در نیویورک، در چند روز اخیر، شاهد سفر وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران به قاهره برای شرکت در نشست بانک آسیایی زیرساخت در مصربودیم.
در جریان این سفر «سید احسان خاندوزی» با «محمد معیط»، وزیر دارایی مصر ملاقات و در رابطه با تحولات روابط دو جانبه به ویژه مناسبات تجاری و اقتصادی فی مابین ۲ کشور گفت‌وگو و رایزنی کرد.
در این دیدار وزیر دارایی مصر نیز تاکید کرد: قاهره بسط و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را مهم می‌داند و امیدوار هستیم به زودی شاهد ارتقای روابط ۲ کشور باشیم.
براساس آنچه که دفتر حافظ منافع ایران در مصر اعلام کرده، این ملاقات در واقع اولین ملاقات در زمینه مباحث اقتصادی فی مابین دو کشور در دهه گذشته بوده است.
جمهوری اسلامی ایران در مدت اخیر همواره تاکید بر این داشته است که مصر را کشور بسیار مهمی در جهان اسلام و در منطقه می‌داند و ارتقا روابط بین تهران و قاهره نه تنها به نفع ۲ کشور و ۲ ملت بلکه به نفع منطقه و جهان اسلام خواهد بود. با توجه به توافق وزیران امور خارجه در نیویورک، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک ۲ کشور اقدام به تدوین نقشه‌راه چگونگی ارتقا روابط بین دو طرف کنند، چراکه به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران، ایجاد نظم جدید در منطقه مبتنی بر همکاری کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا نیازمند روابط طبیعی و مثبت تهران و قاهره است.
البته نباید تصور کرد که تهران و قاهره در این ارتباط، مسیر سهل و آسانی در پیش رو دارند و در کنار برخی از ملاحظات امنیتی از سوی ۲ طرف به ویژه مصر برای از سرگیری روابط، نباید از نقش‌آفرینی مخرب طرف‌های ثالث از جمله رژیم صهیونیستی در این ارتباط نیز غافل بود.
  • نویسنده :
  • منبع :