19 دی: کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور بیش از ۳۰۰۰ تن از فرهیختگان کشورهای جهان اسلامی از ۴۱ کشور جهان از نهم مهرماه آغاز خواهد شد. در این راستا میهمانان ۴۱ کشور جهان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری -دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- صبح امروز چهارشنبه (۵مهرماه) در نشست خبری سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با عنوان «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: کنفرانس همکاری‌های اسلامی، کنفرانسی بوده که به صورت سالانه برگزار می‌شد و دو سال به سه نوع متنوع برگزار می‌شود که اول کنفرانس منطقه‌های وحدت در سه استان کردستادن گلستان و اذربایجان‌غربی بود. در این ابتکار قشر وسیعی از روحانیون در این کنفرانس حضور پیدا کردند.
وی با بیان اینکه مجمع تقریب درصدد است کنفرانس‌های منطقه ای را بیشتر ترویج بدهد، خاطرنشان کرد: خدمات انقلاب اسلامی برای بحث تقریب بسیار اثرگذار بوده است. امروز در سه کشور همجوار کنفرانس‌های منطقه ای را در کشورهای همجوار خود دنیال کنیم و در این سطح تعداد بیشتری از علمای جهان اسلام و فرهیختگان کشورها حضور داشته باشند و سال گذشته در کشورعراق شکل گرفت.
شهریاری تاکید کرد: ما با تمرکز زدایی از کنفرانس وحدت اسلامی و طراحی کنفرانس‌های منطقه‌ای و موضوعی و محتوایی این توفیق را داشته‌ایم که بتوانیم کنفرانس‌های متنوعی را در سطح استانی و در سطح کشورهای منطقه و اسلامی و جهانی، طراحی و اجرا کنیم.
وی گفت: از جمله کنفرانس‌های منطقه‌ای که طی سنوات اخیر در مجمع تقریب مذاهب اسلامی، برگزار شد، کنفرانس منطقه ای کردستان با مرکزیت سنندج، کنفرانس منطقه‌ای گلستان با مرکزیت گرگان و کنفرانس منطقه‌ای آذربایجان غربی با مرکزیت ارومیه بود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در کنفرانس‌های منطقه‌ای ما این توفیق را داریم که بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر از میهمانانی را که از استان‌ها امکان حضور آنان در کنفرانس وحدت پیشین نبوده است، دعوت به عمل بیاوریم تا ائمه جمعه و جماعات، علما و فرهیختگان و اندیمشندان بتوانند در کنفرانس‌های استانی شرکت کنند.
شهریاری ادامه داد: امروز علاوه بر سه کنفرانس منطقه ای مذکور یک کنفرانس هم در عراق برگزار کردیم. کنفرانس وحدت اسلامی منطقه ای این مزیت را دارد که با حضور مقامات درجه یک کشورها برگزار می‌شود. در کنفرانس منطقه وحدت در عراق بالغ بر هزاران نفر از اندیشمندان و علما حضور پیدا کردند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یادآور شد: ارزش‌های مشترک ارزش‌هایی است که در قرآن کریم به جهانیان عرضه شده، کتابی که هدایت کل بشریت را به انجام رسانده است. ارزش‌هایی چون نیکوکاری و تقوای الهی از جمله ارزش‌هایی است که قرآن به همکاری حول محور آن دعوت کرده است. به همین مناسبت ما این عنوان را برای کنفرانس سی وهفتم انتخاب کردیم.
شهریاری با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم تاکید کرد: دولت سیزدهم این هدیه را به ارمغان آورده که کشورهای اسلامی همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند و این مهم امنیت کشورهای اسلامی را به دنبال دارد.
وی خاطرنشان کرد: تعهد به عهد و پیمان و همکاری با یکدیگر، دو اصلی است که قرآن کریم بر آن تاکید کرده و ما هم مقید به آن هستیم. ما به دنبال ارزش‌هایی هستیم که در تقابل با لیبرالیسم غربی است و انسان را موجودی دارای کرامت معرفی می‌کند که از جمله این ارزش‌ها خانواده است که امروز مورد هدف دشمنان قرار گرفته است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: امسال کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به صورت رسمی از ۹ تا ۱۱ مهرماه با سخنرانی رئیس جمهور و با حضور مقامات درجه یک در کشورهای اسلامی آغاز می‌شود. برای میهمانان سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلام ملاقات‌هایی با مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبر معظم انقلاب و وزیر امور خارجه تربیت داده‌ایم.میهمانان همچنین با حضور در مراکز علمی کشور از جمله رآکتور هسته‌ای با بخش‌هایی از پیشرفت‌های فناوری کشور آشنا خواهند شد. مدعوین کنفرانس امسال شامل ۱۱۰ نفر از ۴۱ کشور در سطح عالی و ۱۱۰ نفر از نخبگان و اندیشمندان داخلی کشور از جمله ائمه جمعه و جماعات، دستگاه‌های فرهنگی و همچنین بانوان فرهیخته هستند.
وی در ادامه به تشریح برنامه‌های غیر حضوری کنفرانس پرداخت و گفت: کنفرانس وحدت از فردا به صورت وبیناری به ارائه برنامه خواهد پرداخت. بخش وبیناری از بسترهای شبکه‌های اجتماعی کار خود را از فردا آغاز خواهد کرد تا پایان روز سه‌شنبه یازدهم مهرماه ۱۶ وبینار با سخنرانی حداقل ۱۶ نفر از بستر آپارات و سایت مجمع تقریب پخش خواهد شد و نخبگان جهان اسلام و شخصیت‌های علمی و فرهنگی از سازمان مختلف دولتی و مردم نهاد در این وبینارها نقطه نظرات خود را پیرامون موضوع امسال کنفرانس وحدت مطرح خواهند کرد.امسال در کنفرانس وحدت نشست‌های مهمی داریم یکی از این نشست‌ها دیدار با فرهیختگان استانی است چرا که ما در حوزه مذهبی اشتراکات زیادی با شیعه و سنی داریم.
شهریاری افزود: رونمایی از ۱۵ کتاب از پژوهشگاه تقریب را خواهیم داشت. همچنین ۲۰۵ مقاله از کشورهای جهان اسلامی داریم که در این مقالات نظریه امت واحده را دنبال می کنیم و برای رسیدن به امت واحده علاوه بر همدری و تاکید بر رعایت عهد و پیمان مقاوت و شدت در برابر طاغوت را هم باید در نظر بگیرم.
دبیر کل مجمع تقریب ادامه داد: امسال ‌در کنفراس وحدت بخش نمایشگاهی را داریم که مربوط به آثار فرهیخته قرآنی است و در این بخش از کنفرانس به آن پرداخته خواهد شد منتخبی از کارهای قرآنی را در کشور خواهیم داشت تا از این طریق به توهین های کشورهای غربی هم پاسخی داده باشیم.
شهریاری یادآور شد: ما چند سالی است که بستر خدمات رسانی در وبگاه https://www.i-mohsen.ir را راه‌اندازی کرده‌ایم. اولین کار خدمت رسانی مالی به نیازمندان جهان اسلام است که پویش‌هایی را داریم کمک به مردم غزه و لیبی و سیل زده پویش‌هایی که بر بستر خیریه شکل گرفته است و این وبگاه سکویی برای ارائه خدمت است. دومین موضوع در این وبگاه موضوع خدمت گردشگری تقریبی بود که در حال حاضر دو تور گردشگری هم داریم تا از این طریق بیشتر با مناطق گردشگری کشور آشنا شوند.
  • نویسنده :
  • منبع :