19 دی: سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری از آغاز نام‌نویسی نامزدهای انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان رهبری از ۲۷ مهرماه در وزارت کشور و فرمانداری‌ها خبر داد.
سید احمد خاتمی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری اختتامیه دوازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم با اشاره به اصلاح موادی از قانون انتخابات، گفت: طبق اختیار هیات رئیسه نطق‌ها از ۱۶ ناطق به ۴ ناطق کاهش یافت و اصلاح موادی از قانون انتخابات خبرگان را به پایان رساندیم.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی از این اصلاحات، ویراستاری بود، اضافه کرد: واژه «داوطلبه» به نامزد تغییر پیدا کرد. همچنین در اصلاح ماده ۱۱ شرایط نامزد در هنگام ثبت نام، نه قبل و بعد آن قید شد.
آیت‌الله خاتمی افزود: با موافقت اعضای مجلس خبرگان مصوب شد که هیات اجرایی و نظارت انتخابات یازدهم اسفند مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی یکی باشد.
وی گفت: در ماده ۱۹ قانون انتخابات عنوان شد که مقامات مسئول، روسای سه قوه و معاونان و مشاوران آنها، اعضای شورای نگهبان، ائمه جمعه دائمی و موقت در مجامع عمومی، وزرا و معاونان و مشاوران آنها، کارکنان نیروهای مصلح، فرمانداران، اعضای هیات نظارت، هیاتهای اجرایی و ستاد انتخابات در کلیه سطوح، استانداران، بخشداران، شهرداران و معاونان و مشاوران آنها و بازرسان و سایر دست اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات موظفند در طول مدت مسئولیت در فرایند انتخابات، در ساعات و محیط اداری و غیراداری، بیطرفی کامل را حفظ کنند و نمی‌توانند به نفع احزاب ‌و گروه‌های سیاسی و مواضع آنها در انتخابات اقدام و تبلیغ کنند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس خبرگان جرائم انتخاباتی تببین شده که مرتکبان به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شوند. همچنین تصریح شده که هیچ یک از اعضای ستاد انتخابات نباید با نامزدها خویشاوندی نسبی و سببی داشته باشند.
آیت‌الله خاتمی با قدردانی از مواضع و اظهارات آیت‌الله رئیسی در اجلاسیه خبرگان گفت: علاوه بر رئیس‌جمهور، معاون اول وی و وزیر کشور هم در این اجلاسیه سخنرانی کردند که مخبر درباره معیشت و تورم و وحیدی هم درباره حجاب و عفاف و انتخابات صحبت کردند. هر سه نفر منطقی و مستدل اقدامات و برنامه های دولت را تبیین و آمارهایی را ارائه کردند که کار و تلاششان را به طور کامل احساس کردیم.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: مطلب چالشی در این سخنرانی‌ها وجود نداشت. از آنها سوال شد که به طور منطقی پاسخ دادند.
خاتمی در پاسخ به سوال ایرنا درباره تغییر در تعداد نمایندگان استانها، بیان داشت: تغییری وجود نداشته و تصویب کردیم که مجلس خبرگان باید برای تغییر تعداد نمایندگان استان‌ها رای بدهد. در مصوبه کذشته داشتیم که دیگر تغییری نخواهیم داشت.
وی همچنین از نام‌نویسی برای انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان رهبری در ۲۷ مهرماه در وزارت کشور و فرمانداری‌ها خبر داد.
  • نویسنده :
  • منبع :