19 دی: کمیته بین المللی المپیک مخالفت خود را­ با­ طرح ممنوعیت حجاب در رقابت‌های المپیک اعلام کرد.

به گزارش الشرق الاوسط؛ پس از اینکه­ وزیر ورزش فرانسه اعلام کرد برای احترام به سکولاریسم، حجاب در جریان رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ ممنوع است، اما کمیته بین المللی المپیک این تصمیم را اشتباه خواند و آنرا­ رد کرد.
سخنگوی کمیته بین المللی المپیک در این مورد گفته است: این تصمیم در المپیک ۲۰۲۴ عملی نمی‌شود. ­برای دهکده المپیک قوانین کمیته بین‌المللی المپیک اعمال می‌شود و حجاب یا پوشش مذهبی و فرهنگی دیگر محدودیتی ندارد. مقررات تعیین شده توسط فدراسیون بین المللی مربوطه اعمال می‌شود.
تصمیم فرانسه برای ممانعت از حجاب ورزشکارانش، انتقاد کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل را برانگیخت، در حالی که گروه زنان مسلمان موسوم به "زنان محجبه" قانونی بودن ماده ۱ مقررات فدراسیون فوتبال فرانسه را به چالش کشیدند. از سال ۲۰۱۶ "پوشیدن هرگونه علامت یا لباس" را ممنوع کرده است. این به وضوح وابستگی سیاسی، فلسفی، مذهبی یا صنفی را نشان می‌دهد.
فرانسه که خانه یکی از بزرگترین اقلیت‌های مسلمان اروپاست، قوانینی را به اجرا درآورده که برای محافظت از شکل سخت سکولاریسم خود معروف به " لائیسیته" که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته در معرض تهدید اسلام‌گرایی است، طراحی شده است.
پاریس از تاریخ ۲۶ جولای (۵ مرداد ۱۴۰۳) تا ۱۱ آگوست (۲۱ مرداد ۱۴۰۳) سال آینده میزبان بازی‌های المپیک تابستانی خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :