19 دی: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت که گزارش این کمیسیون در خصوص کم و کیف خودروهایی که در مجلس و دیگر دستگاه‌ها توسط بهمن خودرو عرضه و باعث یک رانت برای تعدادی از نمایندگان شده، آماده و نهایی است. این گزارش تحویل هیأت رئیسه مجلس شده و در صحن علنی قرائت خواهد شد.
علی خضریان طی سخنانی در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح حامیم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در اردوگاه امام خمینی (ره) لواسان در خصوص سرنوشت طرح شفافیت آراء نمایندگان که مورد پرسش دانشجویان بود، گفت: در تمام دورانی که این طرح در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس بررسی می‌شد، جمعی از نمایندگان خصوصاً جوانان مشغول گفت‌وگو با دیگر نمایندگان بودند. بالاخره این طرح در دی ماه سال ۱۳۹۹ به صحن آمد و تا زمان رأی‌گیری کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در یک هفته در دستور قرار گرفت. از آنجایی که نظرات مختلفی در مورد رد و تأیید کلیات بودجه توسط نمایندگان مطرح بود و متأسفانه فراکسیون اکثریت هم در اوج ناکارآمدی موضوع را تعیین تکلیف نکرده بود، بحث‌ها میان نیروهای انقلاب به صحن مجلس کشید و در نهایت کلیات لایحه بودجه رأی نیاورد. در چنین شرایطی دستور بعدی مجلس رای‌گیری در خصوص طرح شفافیت بود که آشفتگی و بعضاً اختلاف نظرها میان نمایندگان باعث شد تا طرح شفافیت که نیازمند تغییر قانون آیین‌نامه و کسب دو سوم آراء بود، دو یا سه رأی کم آورد و تصویب نشد؛ البته در همان روز بنده و تعدادی از نماینده‌ها طبق قانون آیین نامه درخواست کردیم تا این طرح از دستور خارج نشود و همچنان در دستور باقی بماند؛ لذا برای کمک به اجماع مجدداً به کمیسیون ارجاع شد.
خضریان ادامه داد: رفت و برگشت این طرح از کمیسیون آیین نامه به صحن مجلس زمان برد و حتی در این مسیر برخی کسانی که در نوبت اول موافق بودند، مخالف شده بودند و این موضوع مجدد برابر شد با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ که رسیدگی به آن به ابتدای سال ۱۴۰۱ موکول شد که در همان روزهای ابتدایی سال، شاهد طرحی خلق‌الساعه توسط تعدادی از نمایندگان با هماهنگی هیأت رئیسه مجلس بودیم که با عنوان طرح شفافیت قوای سه گانه و به صورت دوفوریت مطرح شد. من و برخی از طراحان طرح شفافیت آراء نمایندگان البته با این طرح مخالف بودیم و معتقد بودیم جدای از ایراداتی که به محتوای طرح وارد است و امکان عملیاتی شدن وجود ندارد، موکول کردن شفافیت آراء نمایندگان مجلس به شفافیت سایر قوا را خلف وعده و موجب سرخوردگی بدنه اجتماعی می‌دانستیم و به آن رای ندادیم. ولی نظر رئیس مجلس چیز دیگری بود و این طرح به صحن آمد و دوفوریت آن هم تصویب شد. البته با کمک دوستان پس از تصویب دوفوریت، محتوای طرح شفافیت آرای نمایندگان مجدداً در دل طرح شفافیت قوا سه گانه مطرح شد. 
وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها عموم بخش‌هایی که در طرح شفافیت قوای سه گانه مصوب شد، از سوی شورای نگهبان مغایر قانون اساسی اعلام شد، اما بخش شفافیت آرا تأیید شده بود ولی به دلیل اینکه تا تایید تمام محتوای طرح امکان ابلاغ قانونی نداشت، معطل ماند. متأسفانه باز هم به دلیل تحلیل خطای برخی در هیأت رئیسه مجلس و همچنین کمیسیون تخصصی، بعد از چند بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان با ارجاع به کمیسیون و پس از چند وقت اصرار بر موادی که مورد ایراد شورای نگهبان بود، به صحن آمد و تصویب شد. البته بنده در صحن پیشنهاد حذف موادی را دادم که با حذف آنها امکان نهایی شدن طرح شفافیت قوا و به تبع آن شفافیت آرای نمایندگان فراهم می‌شد.
خضریان یادآور شد: در نهایت کار گره خورد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. مجمع هم به موارد مورد اصرار مجلس، رای نداد و کاری که می‌توانستیم کنیم این بود که با حذف مواد مورد ایراد تأیید مجمع تسریع شود، پس از گذشت چند ماه توسط مجمع تشخیص حذف شدند. البته در موارد غیر اختلافی هم مجمع ورود کرده که این هم موجب معطل ماندن این طرح شده است و عملاً کاری که می‌توانست در مجلس انجام شود، دیگر دست مجلس نیست. این هم از آن مواردی است که می‌تواند معیاری برای ارزیابی نمایندگان مجلس و مواضع شان در آن زمان قرار گیرد.
معاون سیاسی سابق وزیر کشور مظلوم واقع شد
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس در پاسخ به سوال دانشجویان پیرامون حواشی عزل معاون سیاسی وزیر کشور و استیضاح وزیر صمت نیز گفت: من معتقدم ایشان مظلوم واقع شد. این را نه امروز بلکه در همان روزهای اول و به صورت رسانه‌ای گفتم. البته شاید به ادبیات بخشنامه نقدی هم داشته باشم اما کلان آن را قبول دارم و این موضوع را هم در رسانه ملی و هم در مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفتم و معتقدم برای تحقق عدالت سیاسی در انتخابات، نمایندگان مجلس هم می‌بایست از امکانات برابری بهره ببرند. 
وی افزود: در خصوص آقای فاطمی امین هم بارها مطرح کردم که من موافق استیضاح نبودم و استیضاح دوباره ایشان در چند ماه را هم اصلا قابل توجیه نمی‌دانم؛ ضمن اینکه معتقدم ایشان در میدان عمل ضعف‌هایی هم داشت و این به معنای نادیده گرفتن آن ضعف‌ها به طور مثال در موضوع خودرو و معادن نیست.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در خصوص انتخابات اتاق بازرگانی و انتقادات دانشجویان به حضور سلاح ورزی در جایگاه ریاست این اتاق گفت: درحالی که شواهد غیرقابل انکاری در مورد عدم احراز صلاحیت آقای سلاح ورزی مطرح شده است، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران در یک اقدام غیرقانونی اقدام به برگزاری انتخابات با حضور این فرد کرده است. در این خصوص معاونت حقوقی اتاق بازرگانی ادعا کرده که صرفاً مکتوبی از طرف حراست وزارت صمت دریافت کرده است و نظر حراست وزارت صمت در این خصوص برای اتاق بازرگانی لازم‌الاجرا نیست، ولی اسناد نشان می‌دهد حراست وزارت صمت نظر مرجع قانونی یعنی وزارت اطلاعات را در این باره به رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی اعلام کرده است. 
وی گفت: وزارت صمت می‌بایست نسبت به عزل ایشان اقدام کند و ادامه فعالیت ایشان برخلاف قانون می‌باشد و به نفع کشور نیست. ضمن اینکه کمیسیون اصل نود مجلس نیز در حال تهیه گزارشی در این خصوص و ارجاع پرونده متخلفان به مرجع قضایی است.
مسکنی به نمایندگان به جز تعدادی واحد سازمانی داده نشده است 
خضریان در خصوص مطلبی مبنی بر دریافت مسکن و خودرو از سوی نمایندگان مجلس خاطر نشان کرد: تا آنجایی که بنده مطلع هستم به جز تعدادی واحد سازمانی برای نمایندگان شهرستان‌ها به صورت موقت و در طول دوره نمایندگی، به کسی مسکن داده نشده است. 
وی در مورد تحویل خودرو به نمایندگان مجلس، گفت:  بنده همچنان و تنها همان خودرویی که پیش از نمایندگی داشتم را استفاده می‌کنم؛ معتقدم اقدام مجلس در تحویل خودرو به نمایندگانی که برای انجام ماموریت‌های محوله خود در حوزه انتخابیه و سفرهای جاده‌ای نیازمند خودرو هستند، در حقیقت با پرداخت پول خودرو از سوی نماینده مجلس، به نفع مجلس است و موجب می‌شود تا هزینه‌های خودرویی که بر دوش مجلس می‌باشد، به شدت کاهش پیدا کند. البته معتقدم نمایندگانی که خودشان خودروی شخصی دارند، نباید این هزینه‌ها را به دوش مجلس و بیت المال بیندازند. 
گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره خودروهای شاسی بلند آماده شده است
این نماینده مجلس بیان کرد: در مورد خودروهای شاسی بلند باید عرض کنم که گزارش کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص کم و کیف خودروهایی که در مجلس و دیگر دستگاه‌ها توسط بهمن خودرو عرضه شد و موجب یک رانت برای تعدادی از نمایندگان نیز گردید، آماده و نهایی شده است. این گزارش تحویل هیأت رئیسه مجلس شده و در صورت ارجاع به صحن علنی قرائت خواهد شد.
وی ادامه داد: البته باید تأکید کنم که این خودروساز در بازه‌ای اقدام به توزیع خودروها کرده که هنوز ممنوعیت عرضه خودرو خارج از سامانه توسط دولت سیزدهم ابلاغ نشده بود و برخلاف ادعای کذب یکی از نمایندگان مجلس موضوع ارتباطی به استیضاح آقای فاطمی امین هم ندارد. فروش این خودروها در شهریور ۱۴۰۰ بوده و موضوع استیضاح آقای فاطمی امین در سال ۱۴۰۱ کلید خورد.
  • نویسنده :
  • منبع :