19 دی: مجلس سنای آمریکا شامگاه شنبه با ۸۸ رأی موافق در برابر ۹ رأی مخالف، لایحه بودجه ۴۵ روزه را تصویب کرد تا دولت این کشور به تعطیلی کشیده نشود اما لایحه تصویب شده به‌ویژه فاقد هرگونه بودجه برای کمک به اوکراین است.
به گزارش هیل، لایحه بودجه ۴۵ روزه دولت بایدن پیشتر توسط کنگره آمریکا به تصویب رسیده بود و پس از موافقت سنای آمریکا با این لایحه، اکنون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا کمی بیش از سه ساعت فرصت دارد تا با امضای آن، از تعطیلی دولت خود جلوگیری کند.
اگر این بودجه به ترتیب به تصویب کنگره و سنای آمریکا نمی‌رسید، دولت آمریکا باید از روز اول اکتبر (یکشنبه ۹ مهر) تعطیل می‌شد و کارمندان آن تا روشن شدن وضعیت بودجه، به خانه‌های خود می‌رفتند.
کاخ سفید در چند روز اخیر و در حالی که خطر تعطیلی اجباری را بیخ گوش خود احساس می‌کرد و کار تصویب بودجه دولت بایدن به روز آخر و ساعات پایانی کشیده بود، نمایندگان جمهوری‌خواه را به امتناع از همکاری متهم کرد اما از سوی دیگر اکثریت جمهوری‌خواه کنگره و اقلیت جمهوری‌خواه سنای آمریکا نیز به نوبه خود با اقدامات مقامات دولت بایدن از جمله در حل بحران مرزی موافق نبوده (و نیستند) و همین موضوع را بهانه سنگ‌اندازی خود در راه تصویب بودجه قرار داده بودند.
در همین حال یکی دیگر از موانع اصلی بر سر راه تصویب این لایحه، مساله گنجاندن بودجه برای کمک به اوکراین در آن بود که چندین نماینده جمهوری‌خواه کنگره قول داده بودند که تا زمانی که این لایحه شامل بودجه برای کمک به اوکراین باشد، به آن رأی منفی خواهند داد.
به گزارش ایرنا، تنها چند ساعت قبل از تعطیلی احتمالی دولت بایدن، نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا به توافق رسیدند تا بودجه دولت آمریکا را برای یک دوره کوتاه‌مدت ۴۵ روزه تصویب کنند.
کمتر از چند ساعت قبل از اتمام مهلت قانونی، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا با ۳۳۵ رأی موافق در مقابل ۹۱ رأی مخالف، بودجه دولت این کشور را برای یک دوره ۴۵ روزه تصویب کردند.
تصویب لایحه بودجه در کنگره آمریکا اگرچه شرطی لازم در روند تصویب نهایی این بودجه بود اما شرط کافی نبود و حتی این بودجه کوتاه‌مدت نیز برای قطعی شدن نیازمند کسب رأی مثبت سناتورهای ایالات متحده داشت و اگر در سنای آمریکا بر سر تصویب آن توافقی حاصل نمی‌شد، دولت بایدن در ساعت ۱۲:۰۱ صبح یکشنبه (به وقت محلی) تعطیل می‌شد.
  • نویسنده :
  • منبع :