19 دی: کمیته تحقیق و تفحص حادثه آتش سوزی تالار عروسی در شهر الحمدانیه عراق دستور برکناری رئیس آتش نشانی و رئیس شهربانی (دفاع المدنی) را صادر کرد.
وزیر کشور عراق روز یکشنبه در یک نشست خبری که در خصوص اعلام نتایج تحقیقات در مورد حادثه آتش سوزی تالار عروسی الهیثم در شهر الحمدانیه در استان نینوا برگزار شد، این خبر را اعلام کرد.
«عبدالامیر الشمری» در این باره اظهار داشت: کمیته تحقیق همچنین توصیه کرد که قربانیان این حادثه شهید محسوب شوند.
وی افزود: توصیه هایی برای برکناری شهردار و معاون شهردار الحمدانیه، مدیر شعبه بخش های گردشگری استان نینوا و مدیر مرکز نگهداری و حفاظت هم مطرح شد.
وزیر کشور عراق ادامه داد: همچنین در نتیجه این تحقیقات رئیس سازمان آتش نشانی نینوا و رئیس شهربانی این استان از سمت خود برکنار شدند.
رئیس کمیته تحقیق و تفحص این حادثه نیز اظهار داشت که بر اساس بررسی های انجام شده تالار «الهیثم» تنها گنجایش ۵۰۰ نفر را داشته و حاوی کالاهای بسیار قابل اشتعال بوده است؛ پارچه هایی در داخل سالن وجود داشته که به سرعت انتقال آتش کمک کرده و این سالن فاقد درب اضطراری بوده است.
سرلشکر «سعد فالح کسار الدلیمی» با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ نفر از داخل سالن تخلیه شدند، افزود: ریزش سریع سقف ساختمان مانع عملیات‌های امداد و نجات به حادثه دیدگان شده است.
وی افزود: در این حادثه ۱۰۷ کشته و ۸۲ نفر مجروح شدند.
همچنین سرلشکر «کاظم بوهان» مشاور وزیر کشور عراق در این نشست خبری تاکید کرد که این حادثه اتفاقی و غیرعمدی بوده است و کوتاهی‌هایی از سوی صاحبان تالار عروسی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه آتش بازی در داخل سالن حرارت بسیار بالایی تولید کرده است، افزود: به دلیل حساسیت دکوراسیون سقف سالن به گرما، آتش سوزی رخ داده و متاسفانه وجود یک انبار حاوی مقادیر زیادی مشروبات الکلی به گستردگی آتش کمک کرده است.
مشاور وزیر کشور عراق اظهار داشت: سالن یاد شده دارای درب های خروجی متعدد نبوده و عدم تامین تجهیزات ایمنی در سالن عامل اصلی آتش سوزی بوده است.
پیشتر منابع خبری (بامداد چهارشنبه هفته گذشته) گزارش داده بودند که در پی وقوع آتش‌سوزی در یک تالار جشن عروسی در شهرستان الحمدانیه استان نینوا واقع در شمال غرب عراق، ۱۰۰ نفر کشته و ۳۵۰ نفر زخمی دیگر شدند.
سیف البدر سخنگوی وزارت بهداشت عراق اعلام کرده بود: آتش سوزی در یک تالار جشن عروسی در شهرستان الحمدانیه که برآورد می‌شود حدود یک هزار نفر در آن حضور داشتند رخ داده است.
  • نویسنده :
  • منبع :