19 دی: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: مطمئن نیستیم که بیماری کروناویروس واکسن داشته باشد.

دکتر علیرضا بیگلری امروز در نشست خبری مجازی گفت: اصلاً مطمئن نیستیم که بیماری کروناویروس حتماً واکسن داشته باشد.

وی افزود: دلیل اش هم این است که افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، ابتلای مجدد در آنها مشاهده می‌شود و این نکته بسیار مهمی است. پس ممکن است در عمل واکسن مؤثری برای کرونا نداشته باشیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: سوال بعدی این است که اگر واکسن داشته باشیم و این واکسن تأثیر داشته باشد، مدت زمان تأثیر آن چگونه است تا بتواند از بیماری کرونا ویروس پیشگیری کند و از فرد طی ۳، ۶ و ۱۲ ماه حفاظت کند که زمان و آینده این سوال را پاسخ می‌دهد.

تأثیر واکسن ب ث ژ و هپاتیت روی کرونا

وی با تاکید بر اینکه انستیتو پاستور یکی از قدیمی ترین واکسن سازهای خاورمیانه است، خاطرنشان کرد: شواهد تئوری (و نه در شواهد علمی) نشان می‌دهد ۴۰ درصد افرادی که کرونا نمی‌گیرند و بدون علامت هستند به خاطر واکسن‌های «ب ث ژ» و «هپاتیت» است که در سنین پائین به آنها تزریق شده است.

بیگلری افزود: در ۲۰ سال گذشته که فناوری ساخت واکسن از کشور کوبا به ایران منتقل شد توانستیم واکسن «ب ث ژ» را بسازیم که در درمان سرطان مثانه به کار می‌رود.

وی با بیان اینکه انتقال و صادرات این واکسن نیاز به شرایط خاصی دارد، گفت: به همین دلیل محققان انستیتو پاستور در سال گذشته توانستند این محصول را به صورت پودر خشک در بیاورند تا انتقال آن راحت تر شود.

ساخت ۲ واکسن ذات الریه کودکان و روتا ویروس

رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه ساخت دو واکسن «ذات الریه کودکان» و «روتاویروس» در برنامه تولید انستیتو پاستور قرار دارد.

وی ادامه داد: مرگ و میر کرونا در فروردین و اردیبهشت در کشور ما نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر بود که این شاید به دلیل واکسیناسیون گسترده کودکان با واکسن «ب ث ژ» بوده است؛ هیچکدام اثبات علمی نشده اما تئوری‌های موجود نشان می‌دهد که واکسیناسیون ب ث ژ در افزایش سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار بوده است. این موضوع شواهد علمی ندارد اما جای مطالعه و بررسی بیشتر در کشور خواهد داشت.

بیگلری در خصوص مطالعات دیگر در زمینه جهش‌های ژنتیکی این ویروس گفت: جهش‌های ژنتیکی کرونا در ایران وجود داشته ولی اینکه این جهش‌ها چقدر در بیماران تاثیر می‌گذارند و چگونه بوده است باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند

وی با تاکید بر بررسی ژنوم افراد و پاسخ سیستم ایمنی آنها به واکسن گفت: عامل تاثیرگذاری ژنوم ویروس باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ شواهد برای جهش‌های ژنتیکی باید به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

بیگلری ادامه داد: جهش ژنتیکی در این ویروس وجود دارد زیرا تاثیرات آن در بدن یک فرد با فرد دیگر به شدت تفاوت دارد.

وی افزود: سقف کیت‌های تشخیص کرونا از ابتدای اسفندماه در قالب فراخوانی اعلام شد که محققان کشور توانستند دستاوردهای خود را در این زمینه ارائه دهند و ما بر اساس یک نمونه کیت خارجی که داشتیم آنها را تست می‌کردیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: اکنون کیت‌های مورد تایید با تکیه بر دانش فنی موجود و همت دانشمندان کشور از اسفندماه در حال تولید هستند و در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار می‌گیرند.

تولید کیت در اوج تحریم‌ها

وی با بیان اینکه دو شرکت از همان ابتدا این کیت‌های مولکولی (PSR) را با مجوز تولید کردند، گفت: این تولیدات در اوج تحریم‌ها بوده است.

بیگلری با بیان اینکه آزمایشگاه‌های دولتی تحت نظارت انستیتو پاستور به انجام تست‌های کرونا می‌پردازند، گفت: درصد قابل توجهی از این کیت‌های ایرانی به آزمایشگاه‌های دولتی اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بسیاری از کیت‌های مصرفی در کشور، ساخت ایران هستند، افزود: از سوی دیگر حداقل ۵۰ الی ۶۰ درصد آزمایشگاه‌های خصوصی از کیت‌های ایرانی استفاده می‌کنند اما این آزمایشگاه‌ها زیر نظر انستیتو پاستور نیستند.

وی در خصوص کیت الایزا گفت: خوشبختانه حداقل سه شرکت مورد تایید قرار گرفتند که این کیت را تولید کنند؛ این کیت در شرایط خاص برای افرادی که بیماری خاص دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: در کشور شاید کیت‌های ناشناخته وجود داشته باشد اما تا جایی که ما بتوانیم آنها را کنترل و نظارت می‌کنیم؛ در واقع آزمایشگاه‌های دولتی که جزو شبکه انستیتو پاستور در این خصوص پایش می‌شوند و آزمایشگاه‌های خصوصی نیز توسط آزمایشگاه مرجع مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا از کیت‌های قاچاق استفاده نکنند.

ذخیره استراتژیک کیت در کشور

وی با تاکید بر اینکه ذخایر استراتژیک همیشه در حد مشخص در کشور نگه داشته می‌شود، افزود: فراموش نکنیم که این یک موضوع معقول در جهان است اما تامین کیت در این شرایط بسیار سخت است. با این وجود در حد معقولی کیت به عنوان ذخیره استراتژیک در کشور نگه داشته می‌شود.

بیگلری با اشاره به توجه دقت در نمونه گیری ها کرونا گفت: معمولاً اگر فردی با تجربه یک تست کرونا را مورد ارزیابی قرار بگیرد نتیجه آن تست دقیق خواهد بود اما اگر فرد بی تجربه‌ای باشد جواب تست شاید درست نباشد.

وی در خصوص واکسن کرونای ایرانی گفت: اکنون می‌بینیم که دانش بومی ساخت واکسن در کشور وجود دارد و محققان ایرانی، ساخت واکسن را در پیشرفته اند ولی تحریم‌ها کار را سخت‌تر می‌کنند.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها و مواد مصرفی برای ساخت واکسن در کشور به راحتی قابل تامین نیست؛ اگر کشورهای اروپایی سریع‌تر به ساخت واکسن می رسند به خاطر این است که می‌توانند طی ۴۸ ساعت به مواد مورد نیازشان برسند که این موضوع برای ما مدت زمان طولانی صرف می‌شود.

ایمنی واکسن کرونا چقدر است

وی با تاکید بر اینکه واقعاً امیدوار هستیم که واکسن کرونا ساخته شود گفت: ولی ساخت واکسن منوط به این است که آیا واکسنی موجود است یا خیر؛ در واقع عمق ایمنی واکسن شاید ۲ ماه باشد و برای یک فرد لازم است که سالی ۶ بار تزریق شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: ما از نظر دانش فنی توانایی ساخت واکسن را داریم و ۵ الی ۶ راه اصلی را برای واکسن کرونا در نظر گرفته ایم که اگر توانستیم بسازیم توزیع را شروع می‌کنیم و اگر کشوری توانست آن را بسازد ما سریع‌تر بتوانیم دریافت آن واکسن را شروع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه اغلب راه‌هایی که برای ساخت واکسن وجود دارد را در کشور به کار گرفته ایم گفت: ما از نتیجه واکسن و اینکه کدام راه درست باشد مطمئن نیستیم. از این رو همه راه‌های ممکن را در پیش می‌گیریم که مبادا روزی برسد که از عدم انجام یک روش پشیمان شویم.

وی با تاکید براینکه وی با تاکید بر اینکه تعدادی از شرکتها پیشرفت بهتری در پروسه تولید واکسن داشته اند، گفت: این شرکتها که پیشرفت داشته آن وارد فاز حیوانی شده اند؛ اگر نتایج تست‌ها ارزیابی و مجوزها اخذ شوند وارد فاز بالینی خواهند شد.

بیگلری با تاکید بر اینکه درصد قابل توجهی از نتایج واکسن در فاز بالینی مشخص می‌شود، گفت: همه فازهای ایمنی و کارایی یک واکسن باید در فازهای مختلف مورد تست و ارزیابی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در فاز اول ایمنی، در فاز دوم ایمنی و کارایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در ادامه باید آن واکسن روی هزاران نفر و برای کرونا حداقل ۳۰ هزار نفر تست شوند.

رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص بودجه واکسن افزود: پولی که روی ساخت واکسن خرج می‌شود به خاطر شرایط اضطرار مبلغ قابل توجهی است اما شرکت‌هایی که ساخت واکسن کرونا را در پیش گرفته اند و این شرکت‌ها سابقه ساخت واکسن را داشته اند به راحتی می‌توانند بودجه مورد نظر را صرف تولید کنند.

وی با تاکید بر اینکه منبع این پول از انستیتوپاستور نیست گفت: استراتژی ما این است که پروژه‌های متعدد و کوچک را در کشور داشته باشیم تا هر کدام به نتایج مشخص برسند.

وی تاکید کرد: باید در اختصاص اعتبار پژوهش به پروژه‌ها خیلی منطقی عمل کرد زیرا هر پروژه‌ای نمی‌تواند به موفقیت کامل دست پیدا کند.

بیگلری افزود: اگر واکسن ساخته شود حداکثر در سال اول به ۲۰ درصد افراد تزریق خواهد شد که در کشور ما برابر با ۱۶ میلیون نفر می‌شود؛ اگر قرار باشد که واکسن در دو دُز ترریق شود به ۸ میلیون نفر اختصاص می‌یابد.

وی گفت: بنا به تاکید سازمان بهداشت جهانی، واکسن به گروههای خاص مانند افراد با نقص ایمنی، بیماران قلبی – ریوی و کارکنان سلامت اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه اگر در جایی با تبلیغ پیش فروش واکسن مواجه شدیم این یک کلاهبرداری است، گفت: معمولاً بعد از ساخت واکسن محصول از مجاری مدیریت سلامت کشور و وزارت بهداشت توزیع می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص تست افراد برای تشخیص کرونا خاطرنشان کرد: در پایان اسفندماه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر تست می‌شد اما اکنون به مرحله‌ای رسیده ایم که ۸ الی ۹ هزار نفر در روز در بیمارستانها تست می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دنیا قبول کرد که اولویت تست با بیمارستانها باشد، تصریح کرد: در ابتدای فروردین ماه غربالگری را شروع کردیم و ۲۵ درصد خانواده‌هایی که علامت داشتند و تست آنها مثبت بود را مورد تست ارزیابی قرار دادیم. نتایج نشان داد که ۲۸ درصد این افراد هم تستشان مثبت بود.

وی با تاکید بر اینکه باید افرادی که با بیماران کرونایی در تماس هستند تست کنیم، گفت: ۶۰ درصد این افراد مرتبط با کرونایی ها تستشان مثبت است؛ یعنی اگر در یک خانه ۱۰ نفر زندگی می‌کنند، شش نفرشان مبتلا به کرونا هستند. وقتی شش نفر قرنطینه می‌شوند باید آن ۴ نفر نیز قرنطینه شوند حتی اگر تست آنها منفی باشد.

قرنطینه کرونا ۱۴ روز است

بیگلری با بیان اینکه مدت قرنطینه ۱۴ روز است گفت: اولویت تست با افرادی است که دارای علامت‌های شدید هستند.

وی در خصوص واکسن هاری و سابقه تولید آن در کشور گفت: امروزه نگاه می‌کنیم که ۷۰ هزار مرگ انسان ناشی از هاری وجود دارد اما در کشور ما تعداد مرگ در این زمینه در سال کمتر از انگشتان دو دست است که این حاصل توانایی ساخت ما در تولید واکسن هاری است.

وی با تاکید بر اینکه پاستور با شبکه‌های جهانی پاستور فرانسه، چین، کره و … مراودات علمی دارد، گفت: همچنین ما با موسسات معتبر دنیا، ویدئوکنفرانس هایی را در زمینه‌های مختلف برگزار می‌کنیم تا بتوانیم یافته‌های علمی را به اشتراک بگذاریم.

رئیس انستیتو پاستور با تاکید بر اینکه باید تحقیقاتی در زمینه واکسینه افرادی که مبتلا به کرونا نشده اند و در کودکی واکسینه شده اند انجام بگیرد گفت: همچنین باید علت واکنش سیستم ایمنی افراد به ویروس مورد بررسی قرار بگیرد.

  • نویسنده :
  • منبع : مهر