19 دی: مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح غربالگری پوکی استخوان زنان بالای ۵۰ سال امسال برای نخستین بار در چهار دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرا خواهد شد.
کوروش اعتماد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال اجرای طرح‌های غربالگری پوکی استخوان و سرطان پستان و سرطان روده بزرگ، بیماری مزمن تنفسی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر در دنیا رتبه نخست را در مرگ و میر دارد، گفت: ۷۰ درصد مرگ و میرها در کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.
اعتماد افزود: سرطان‌ها، دیابت، بیماری قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی و بیماری‌های سلامت روان پنج دسته اصلی بیماری‌های غیرواگیر در کشور است که مصرف دخانیات و الکل، فعالیت فیزیکی کم، غذای ناسالم و آلاینده‌های هوایی مهمترین عوامل بروز این بیماری‌هاست.
به گفته وی، اکنون ۴۵ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری غیرواگیر است و رتبه نخست مرگ و میرها با بیماری قلبی و عروقی است و بعد از آن حواث ترافیکی، سرطان، دیابت و بیماری تنفسی قرار دارد.
وی با اشاره به افزایش شیوع سرطان در کشور گفت: سرطان روده بزرگ، پستان و سرطان رحم سه سرطان شایع و اصلی در کشور است که وزارت بهداشت برنامه پیشگیری و غربالگری و تشخص زود هنگام سرطان را دستورکار دارد.
اعتماد اظهار کرد: در کشور سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شود که سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و پروستات، ریه و پوست بیشترین و شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور است.
به گفته وی، هم‌اکنون برنامه شناسایی و تشخیص سرطان روده بزرگ در دستور کار قرار دارد که برای این منظور کیت‌های تشخیص سرطان به افراد بالای ۵۰ سال ارائه داده می‌شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هم‌اکنون برای درمان بیماری سرطان نیز بیمارستان‌های و مراکز درمانی در سطح کشور فعال است و در استان‌های محروم نیز که این مراکز فعال نیستند، بیماران برای درمان به استان‌ها معین و یا مجاور مراجعه می‌کنند تا برای درمان به موقع دچار مشکل نشوند.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری قلبی بیشتر به خاطر مصرف سیگار، کم بودن فعالیت فیزیکی و بدنی، رژیم غذایی نامناسب، سالمندی،در حال افزایش است و باید با تغییر در سبک زندگی از بروز این بیماری جلوگیری کرد.
وی افزود: اکنون ۴۰ درصد افراد در کشور دچار کم تحرکی و بالای ۵۰ درصد دچار اضافه وزن هستند که این عوامل از مهمترین عوامل افزایش و بروز بیماری‌های غیر واگیر در کشور است.
  • نویسنده :
  • منبع :