19 دی: هیئت وزیران با اجرای لایحه‌ حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی موافقت کرد.

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اطهار کرد: در هیات وزیران آیین نامه‌ای تصویب شد که همه دستگاه های اجرایی امکان استعلام برخط سوابق وسایل نقلیه موتوری را داشته و آن را در اختیار شهروندان قرار دهند. این مصوبه کمک می کند که طرفین معامله بتوانند سوابق بیمه ای یا سوابق تصادف خودرو یا موتور را در اختیار داشته باشند تا از تخلفات در این زمینه جلوگیری شود و معامله در این زمینه تسهیل شود.
سخنگوی دولت در ادامه افزود: مصوبه دیگر هیات وزیران آیین نامه نحوه تعیین کارشناس رسمی برای دستگاه های اجرایی بود. دستگاه‌های اجرایی برای انجام معاملات خود باید از نظر کارشناسان رسمی استفاده کنند. در این بین این مساله پیش آمده بود که رانتی در دستگاه‌های اجرایی وجود نداشته باشد که از کارشناسان خاصی استفاده شود. ممکن بود با ارتباطات شخصی برخی مفسده‌ها شکل بگیرد که با آیین نامه پیش‌بینی شد که تمام ارجاع امور دستگاه‌های اجرایی به جز مواردی که قانونا الزام حفظ محرمانگی داشته باشد، صرفا از طریق سامانه متمرکز و در ارتباط با سامانه قوه قضاییه شکل بگیرد و از بدنه کارشناسی به صورت تصادفی و با قید قرعه و بدون انتخاب قبلی و به صورت شفاف و عادلانه استفاده شود.
بهادری با اشاره به اینکه هفته گذشته هفته گردشگری بود، افزود: به همین مناسبت هیئت وزیران با لایحه‌ای به منظور حمایت موثرتر از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی برای برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور موافقت کرد. براساس این آیین نامه سقف میزان صنایع دستی که برای نمایشگاه‌های خارج کشور برده می‌شود افزایش می ‌یابد تا کمکی به حوزه گردشگری باشد. وزیر صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری هم گزارشی در این حوزه ارائه داد که ۱۸۸ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری بیش از ۹ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی بیش از ۲۸۰۰ نفر در این هفته به بهره برداری رسیده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در راستای اجرایی کردن قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید. این آیین نامه در حداکثر میزان ممکن، سیاست‌های کلی انتخابات در چارچوب قانون مصوب مجلس را مورد بازیابی قرار داد و فرایندهای اجرایی را با سیاست‌های کلی و قانون انتخابات متناسب‌سازی کرد تا فرایند اجرای انتخابات تسهیل شود.
بهادری در ادامه گفت: بنابر پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی، هیات وزیران مجوزی به وزیر راه و شهرسازی داد تا او در امتداد اقداماتی که در راستای تکمیل راه‌های ارتباطی شمالی جنوبی و شرقی غربی کشور انجام می شود، مذاکره برای موافقت نامه بین المللی حمل بار و مسافر با چین آغاز شود. همچنین هیئت وزیران با اجرای طرح کنارگذر شهر همدان با سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومان به صورت مشارکتی بین وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی موافقت کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در سفر پیش روی رئیس جمهور به استان فارس شاهد افتتاح آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۲۳۰ کیلومتر خواهیم بود، اظهار کرد: بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و موافقت هیئت وزیران، دولت با آیین‌نامه اعطای تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی  برای سال ۱۴۰۲ موافقت کرد. در سال گذشته مبلغ بهسازی و نوسازی مسکن روستایی را به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دادیم که هم این مبلغ افزایش می یابد و هم تعداد تسهیلات.
  • نویسنده :
  • منبع :