19 دی: ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا (سنتکام) روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با چهارم اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که دو روز پیش یعنی در دوم اکتبر، حدود ۱.۱ میلیون گلوله توقیف شده ایران را به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده است.
ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا موسوم به سنتکام، روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با چهارم اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۲ مهرماه جاری در بیانیه ای اعلام کرد: دولت آمریکا در ۲ اکتبر ۲۰۲۳، تقریباً ۱.۱ میلیون گلوله ۷.۶۲ میلی متری را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرد.
در این بیانیه آمده است: دولت آمریکا مالکیت این مهمات را در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳ از طریق ادعای توقیف وزارت دادگستری علیه دارایی های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دست آورد. این مهمات ابتدا توسط نیروهای دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا از کشتی بدون تابعیت با نام مروان ۱ در  ۹ دسامبر ۲۰۲۲ کشف و ضبط شد. این مهمات به دلیل نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل و هنگام انتقال آنها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حوثی‌ها (انصارالله) در یمن ضبط شد.
در بیانیه سنتکام با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره فعالیت ها و نفوذ منطقه ای ایران آمده است:" آمریکا متعهد به همکاری با متحدان و شرکای خود برای مقابله با جریان کمک های مرگبار ایران در منطقه با تمام ابزارهای قانونی از جمله تحریم های آمریکا و سازمان ملل است. حمایت ایران از گروه‌های مسلح، امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای، نیروهای ما، پرسنل دیپلماتیک و شهروندان ما در منطقه و همچنین شرکای ما را تهدید می‌کند. ما به انجام هر اقدام لازم برای روشن شدن و توقف فعالیت های بی ثبات کننده ایران ادامه خواهیم داد."
پیش از این، یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این وزارتخانه هزاران سلاح و گلوله مهماتی را که ادعا می کند از ایران ضبط و توقیف کرده است به اوکراین ارسال خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، تارنمای خبری پولیتیکو روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با چهارم اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۲ مهرماه جاری با اعلام این مطلب به نقل از این مقام نظامی آمریکایی نوشت: این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که اختلافات داخلی کنگره کمک‌ها به اوکراین را تهدید می کند. این انتقال با هدف کمک به نیروهای اوکراینی انجام می شود تا بتوانند قبل از شروع زمستان از خطوط دفاعی روسیه عبور کنند.
بر اساس این گزارش، این در حالی است که بودجه آمریکا برای اوکراین قربانی درگیری‌های سیاسی در مجلس نمایندگان شده است به گونه ای که گروهی از اعضای جمهوری‌خواه تندرو، مخالف هرگونه کمک اضافی به جنگ اوکراین هستند.
این مقام وزارت دفاع آمریکا که نام او بیان نشده است، گفت که فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا قرار است انتقال این تسلیحات را اواخر روز چهارشنبه اعلام کند.
پیش از این نیز، روزنامه‌ آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد ه بود که دولت آمریکا در نظر دارد سلاح و مهماتی را که مدعی است پیش از این در راستای مقابله با حمایت‌های ایران از انصارالله (حوثی ها) یمن توقیف کرده بود در اختیار اوکراین قرار دهد.
آمریکا و متحدانش از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ مدعی هستند تاکنون سه محموله سلاح را که به گفته آنها از ایران راهی یمن بو،د در خلیج عمان توقیف کنند.
به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات غربی آن زمان، دلیل تصمیم احتمالی و «غیرمعمول» آمریکا را برای ارسال این سلاح‌ها به اوکراین را تکاپوی واشنگتن و متحدانش برای تامین سلاح‌های مورد نیاز اوکراین در آستانه اولین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به این کشور عنوان کرده‌ بودند.
اما مقامات دولت بایدن اکنون به دلیل حذف بودجه اوکراین در لایحه موقت تصویب شده، این تصمیم را گرفته اند. مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست کوین مک کارتی (پیش از برکناری) برای جلوگیری از تعطیل موقت دولت فدرال یک لایحه موقت را تصویب کرد که در آن بودجه کمک به اوکراین حذف شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :