19 دی: رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور توسعه روابط دوجانبه میان ایران و امارات متحده عربی، تهران را به مقصد ابوظبی پایتخت این کشور ترک کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ در پاسخ به دعوت رسمی رئیس مجلس ملی امارات متحده عربی در راس یک هیئت پارلمانی تهران را به مقصد ابوظبی پایتخت این کشور ترک کرد. 

در مراسم بدرقه رسمی رئیس مجلس شورای اسلامی، مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس و سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری تهران حضور داشتند. 

در این سفر شبیب جویجری نماینده اهواز و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و امارات متحده عربی، محسن پیرهادی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس، حسین حسین زاده نماینده لارستان و فاطمه رحمانی نماینده مشهد، رئیس قوه مقننه را همراهی می‌کنند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از عزیمت به امارت متحده عربی در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد تهران به بیان اهداف خود از این سفر پرداخت و گفت: این سفر به دعوت رسمی رئیس مجلس ملی فدرال امارات متحده عربی و برای مراودات و روابط اقتصادی و سیاسی و همچنین ارتقای روابط پارلمانی بین دو کشور مسلمان و همسایه در منطقه حساس، اقتصادی و ویژه خلیج فارس انجام می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: همانطور که ملت عزیز و همسایگان عزیز ایران می‌دانند سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران توسعه راهبردی روابط در همه ابعاد با کشورهای همسایه است؛ بر همین اساس نیز مصمم و معتقدیم که توسعه به ویژه روابط اقتصادی و سیاسی در بستر امنیت پایدار و صلح می‌تواند این مراودات را توسعه دهد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید برر «اهمیت راهبردی منطقه خلیج فارس» عنوان کرد: خلیج فارس از یک ویژگی راهبردی هم برای کشورهای همسایه و هم برای منطقه و هم در سطح بین‌الملل فرصت‌های بزرگ اقتصادی و توسعه ای و همچنین سیاسی برخوردار است؛ بنابراین همکاری و تعامل مفید و مثبتی که به برقراری امنیتی بومی در منطقه خلیج فارس و از سوی دیگر به توسعه اقتصادی، توسعه همه جانبه و همکاری‌های همه جانبه اقتصادی منجر شود از ضروریات این منطقه است. 

قالیباف هم‌چنین با تاکید بر این‌که «در این راهبرد جمهوری اسلامی ایران جدی است و در این مسیر گام برداشته و گام‌های بلند دیگری نیز در پیش رو برداشته خواهد داشت»، ادامه داد: سفر پیش رو سفری مغتنم برای برسی توافقات گذشته و ارزیابی میزان پیشرفت امور و مهمتر از آن فرصت بسیار مغتنمی برای توافقات پیش رو است. انشاءالله میزان تحقق این توافقات بتواند نقطه عطفی در روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی باشد و ما آثار آن را در روابط منطقه‌ای و همچنین با توجه به اینکه اخیراً هر دو کشور عضو بریکس شدند، در سطح بین‌الملل شاهد باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :