یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «وعده تشکیل «سازمان امور مهاجران» چه شد؟» به قلم رسول سلیمی بدین شرح است:

«مهاجران افغان» کلیدواژه‌ای که این روزها نه فقط در فضای رسانه‌ای بلکه در ادبیات روزانه مردم پرتکرار شده است و نگرانی‌ها در بین افکار عمومی ایران نسبت به حضور پرتعداد افغان‌ها در ایران خاصه بعد از تسلط طالبان بر افغانستان و عوارض امنیتی - اجتماعی این حضور پرتعداد افزایش یافته است.
حضور بدون ضابطه برخی اتباع خارجی در ایران نیز بر شدت نگرانی‌ها افزوده و انتقادات به دولت درباره چرایی فقدان برآورد صحیح از تعداد مهاجران افغانستانی، نحوه ورود غیرقانونی آنها به کشور و مختصات جمعیتی آنها را به دنبال داشته است.
وزیر کشور نیز در مصاحبه‌ای از مشکلات مهاجران افغانستانی غیرقانونی در ایران، ابزار نگرانی کرده است. احمد وحیدی گفته کسانی که غیرمجاز هستند حتماً نباید در کشور باشند و باید برگردند و دیگر مهاجران باید در چارچوب‌های تدوین شده ساماندهی شوند»
اما این اولین بار نیست که مقامات دولتی درباره ساماندهی مهاجران سخن می‌گویند، چه آنکه دولت سیزدهم از ابتدای تأسیس، وعده تشکیل سازمان امور اتباع خارجی را دنبال کرده بود. رئیس جمهور اولین بار، آذرماه ۱۴۰۰ وعده تشکیل «سازمان امور مهاجران» را در شورای اداری یزد عنوان کرد. ولی هنوز خبری نشده است.
به نظر می‌رسد مسئله مهاجران هنوز به اولویت نخست مجلس و دولت تبدیل نشده و دغدغه افکار عمومی در اولویت دادن به مدیریت امور مهاجران با ذهنیت دولت و مجلس از واقعیت مشکلات متأثر از حضور مهاجران غیرقانونی فاصله دارد.
کارشناسان سیاسی بر این موضوع اشتراک نظر دارند که فقدان برنامه‌ریزی برای پذیرش مهاجران، دولت را در مدیریت آنها در شهرها دچار مشکل کرده است. مشکلات برای تأمین مسکن، رسیدگی به جرائم و تأمین مواد غذایی از مهمترین مواردی هستند که نهادهای محلی در ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
بی‌تفاوتی به مسائل مهاجران و عدم پیگیری دولت و مجلس برای تشکیل ساختاری منسجم‌تر جهت مدیریت امور آنها تبعات سیاسی و امنیتی در جامعه داشته به بروز خشونت منجر می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :