19 دی: حسن یزدانی نه تنها پس از المپیک پاریس از دنیای قهرمانی خداحافظی نخواهد کرد بلکه وی تا سال ۲۰۲۸ برای کسب چهارمین مدال المپیک در کارزار کشتی جهان حضور خواهد داشت.
اگرچه رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان طی روزهای ۲۵ تا ۲۸ شهریورماه در شهر بلگراد صربستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با کسب یک طلا، ۲ نقره و یک برنز به‌عنوان نایب قهرمانی دست یافت اما یک اتفاق تلخ برای کشتی ایران به همراه داشت و آن چیزی جزء شکست حسن یزدانی در مسابقه فینال نبود.
در مبارزه ششم یزدانی برابر تیلور، نماینده کشورمان هیچ برنامه خاصی و یا تغییر تاکتیکی برای رویارویی مقابل حریفش نداشت هر چند تیلور با همان سبک و سیاق قبلی ظاهر شده و با بستن کشتی و یورش‌های پی‌در پی، عرصه را بر یزدانی تنگ کرده بود. در حالی که یزدانی به عنوان یکی از بهترین آزادکاران حال حاضر جهان اگر کشتی خودش را می‌گرفت و همانند حریفش تلاشش را از همان اول برای رسیدن به پاهای رقیب به کار می‌بست، شاید نتیجه دیگری رقم می‌خورد.
شکست یزدانی برابر تیلور چیزی از ارزش‌های این پهلوان ایرانی کم نمی‌کند. او با ۹ مدال طلا رکوردی را در تاریخ ورزش ایران از خود بر جای گذاشته است که بعید به نظر می‌رسد تا چند دهه دیگر کسی بتواند حتی به آن نزدیک بشود چه برسد حتی آن را بشکند!
یزدانی پس از شکست در بلگرداد راهی بازی‌های آسیایی شد و ساعت های دیگر در مسابقه فینال به روی تشک می رود تا افتخاری دیگر را برای خود و ورزش ایران کسب کند.
در این پیوند، یکی از مربیان سازنده حسن یزدانی با تکذیب خبر ازدواج و خداحافظی یزدانی، اسطوره کشتی ایران و جهان گفت: یزدانی همچنان مجرد است و این پهلوان نامی کشور تا المپیک ۲۰۲۸ در میادین بین المللی کشتی می گیرد.
امید اسماعیل پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با رد شایعه ازدواج حسن یزدانی، گفت: متاسفانه برخی افراد می خواهند با تقطیع و برخی صداگذاری ها بر روی فیلم، این پهلوان را تخریب کنند.
وی خاطر نشان کرد:یزدانی بدن شادابی دارد و در صورتی که آسیب دیدگی به سراغ وی نیاید، می تواند تا المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس کشتی بگیرد.
اسماعیل پور با بیان این که، یزدانی برنامه ای برای تغییر وزن از ۸۶ کیلوگرم به وزن بالاتر ندارد، گفت: با رژیم غذایی که وی اتخاذ کرد، وزن طبیعی این قهرمان در روزهای غیرقهرمانی به حداکثر ۹۰ کیلو می رسد، بنابرین یزدانی مشکلی در وزن کم کردن ندارد.
این مربی سازنده کشتی جویبار تصریح کرد: دنیای کشتی پنج مدال طلای جهان و المپیک به یزدانی بدهکار است و مطمئن باشید یزدانی با ۱۴ مدال جهان و المپیک از دنیای کشتی خداحافظی خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، حسن یزدانی کشتی گیر وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد و برنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو در وزن ۷۴ کیلوگرم و مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو در وزن ۸۶ کیلوگرم است. یزدانی قهرمان سه دوره مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، و دارنده سه مدال نقره و یک برنز این مسابقات است.کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و ۲ عنوان قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا از دیگر افتخارات وی است. وی در سال ۲۰۱۷ از سوی اتحادیه جهانی کشتی به عنوان بهترین کشتی‌گیر سال جهان انتخاب شد و در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ با گرفتن مدال نقره مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ در بلگراد، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران از نظر تعداد شمارش مدال جهانی و المپیک شد.
  • نویسنده :
  • منبع :