یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «وعده تشکیل «زلزله سیاسی در منطقه» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

حمله غافلگیرانه زمینی و هوایی گروه‌های مقاومت فلسطینی حماس و جهاد اسلامی به شهرک‌های اطراف نوار غزه و همزمان حملات موشکی گسترده از سوی نوار غزه به شهرک‌های اسراییلی و شهرهای تل آویو و عسقلان و...اسرائیل را به وحشت افکند و جهان را متوجه هیمنه پوشالی رژیم اشغالگر فلسطین کرد.
این عملیات یک شوک بزرگ به دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم اسراییل وارد کرد و بسیاری از شبه نظامیان مسلح فلسطینی را نیمه شب و در ساعات آغازین بامداد بالای سر نظامیان در اتاق خواب آنها رساند و دهها نفر از نظامیان اسراییل به اسارت نیروهای فلسطینی درآمده‌اند و این سؤال پیش آمده که چگونه دستگاه‌های امنیتی موساد و شاباک و... اسراییل از انجام چنین حمله غافلگیرانه‌ای که بدون تردید نیازمند هفته‌ها و ماه‌ها زمینه چینی و طراحی است، بی‌خبر مانده و این‌گونه غافلگیر شده‌اند.
انتشار گسترده ویدئوها و عکس‌های به اسارت درآمدن نظامیان اسراییلی در کنار تصاویر مربوط به حمله گروه‌های فلسطینی به شهرک‌های اسراییلی در اراضی اشغالی، خفت و خواری بزرگی برای اسراییل به بار آورد.
بازه زمانی حمله گسترده امروز نیروهای حماس قابل تأمل است. این حملات در سالگرد جنگ اکتبر 1973 مصر علیه اسرائیل اتفاق افتاد که تنها جنگی بود که عرب‌ها در آن پیروزی نسبی کسب کردند. از این رو، حملات امروز دلالت‌های تاریخی خاص خود را هم به همراه دارد. کما این که این حمله هر چند نام «طوفان الاقصی» به خود گرفته است، اما به نظر می‌رسد اهداف آن فراتر از تحولات مسجد الاقصی و واکنش به آن باشد. اهدافی که گویا حماس در این حمله دنبال می‌کند، ایجاد وضعیت تنش‌آلود گسترده‌ای است که طرح عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان را با چالش جدی مواجه کند.
در ماه‌های اخیر، ایالات متحده تلاش‌های گسترده‌ای را برای ایجاد ارتباط بین عربستان و اسرائیل انجام داده بود و برخی کشور‌های عرب منطقه نیز روابط خود را با اسرائیل آغاز کرده‌اند، اکنون و در سایه دور جدید درگیری حماس و اسرائیل، پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که: تنش بین اسرائیل و فلسطین تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا این درگیری می‌تواند بر روابط اسرائیل و کشور‌های عرب منطقه تأثیر بگذارد؟ کارشناسان معتقدند این درگیری می‌تواند رابطه عربستان و اسرائیل را به طور کامل تحت تأثیر قرار دهد.
  • نویسنده :
  • منبع :