19 دی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد فضاسازی ها درباره ارتباط عملیات طوفان الاقصی نیروهای مقاومت فلسطین و توافق اخیر دولت بایدن با تهران گفت که توافق تبادل زندانیان با تهران و آزادسازی اموال مسدود شده ایران در کره جنوبی ارتباط با حملات علیه رژیم اسرائیل ندارد.
متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۵ مهرماه جاری اعلام کرد: توافق برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی از ایران هیچ ارتباطی به حمله وحشتناک علیه اسرائیل ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: حتی یک پنی هم خرج نشده و این دارایی فقط می‌تواند برای نیازهای بشردوستانه هزینه شود. هر گونه اظهارنظر بر خلاف این امر نادرست است.
پیش از این، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به ۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در بانک‌های دوحه روز شنبه به وقت محلی برابر ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۵ مهرماه جاری در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت: تمام پولی که در حساب های محدود در دوحه به عنوان بخشی از توافق آزادی ۵ آمریکایی در ماه سپتامبر سپرده شده، در دوحه باقی می ماند. یک پنی نیز از این پول خرج نشده است.
این مقام وزارت خزانه داری آمریکا افزود: این دارایی ها نمی‌تواند به ایران منتقل شود و فقط می‌تواند در آینده برای اهداف بشردوستانه استفاده شود. هر گونه اظهارنظر بر خلاف این امر نادرست و گمراه کننده است.
به گزارش ایرنا، توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی حاصل از فروش نفت تهران، ۲۸ شهریور ماه امسال برابر ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳ پس از ماه‌ها مذاکره و رایزنی با میانجیگیری کشور قطر انجام شد و پنج زندانی ایرانی - آمریکایی با پنج زندانی ایران مبادله شدند.
پنج زندانی دوتابعیتی که در تهران زندانی‌ بودند به آمریکایی‌ها تحویل داده شدند. «سیامک نمازی»، «عماد شرقی»، «مراد طاهباز» و دو فرد دیگر که تمایلی به رسانه‌ای شدن نام‌شان نداشتند، آزاد شدند و «رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری» دو نفر از پنج شهروند ایرانی بودند که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و به کشور بازگشتند.
جمهوریخواهان و مخالفان دولت دموکرات جو بایدن که با توافق تبادل زندانیان میان تهران- واشنگتن و آزاد سازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی بشدت مخالفت هستند، هر موضوعی را مستمسک برای حمله به دولت بایدن و مخالفت با این توافق قرار می دهند که در تازه ترین فضاسازی و حمایت از رژیم اشغالگر قدس  و ادعاهایش، عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین را مستمسک قرار داده اند که مقام وزارت خزانه داری آمریکا این ادعاها را نادرست و گمراه کننده اعلام کرد.
همزمان با تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، وجوه (پول های) مسدود شده ایران در کره جنوبی  آزاد شد که محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو از منابع بلوکه شده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر خبر داد و گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است.
وی درباره روند آزادسازی منابع بلوکه شده توضیح داد: ۱۹ مرداد ماه سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد. طی این مدت بانک‌های کشاوزی، سامان، پاسارگار، گردشگری، شهر و کارآفرین در ۲ بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند و طبق توافقات انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق توافق، انجام تمام پرداخت ها توسط کارگزاران بانک های قطری و سوئیفت انجام می شود و ۲۶ شهریور ماه نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب ۶ بانک فعال شده است و امروز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو به حساب بانک‌ها واریز شد.
وی تاکید کرد: تمام منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می شود اما شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می یابد.
  • نویسنده :
  • منبع :