19 دی: وزیر آموزش و پرورش گفت: با دستور رئیس جمهور امسال تمامی معلمان خرید خدماتی که در آزمون استخدامی قبول نشده‌اند نیز به خدمت فراخوانده شده‌اند.
رضامراد صحرایی روز یکشنبه در گفت‌وگویی اظهار کرد: سال گذشته قراردادی سه جانبه بین وزیر وقت آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با خرید خدماتی‌ها بسته شد، مبنی بر اینکه دیگر بحث خرید خدمات تمام شود. بر این مبنا قرار شد همه این نیروهای خرید خدماتی در آزمون استخدامی شرکت کنند تا استخدام شوند و در آزمون نیز به ازای سال‌های سابقه کار، امتیاز خاص به آنان دادیم.
وی با بیان اینکه امسال ۴۰۰۰ نیروی خرید خدماتی از بین ۲۲ هزار نیروی خرید خدماتی وزارت آموزش و پرورش در آزمون استخدامی قبول شدند، ادامه داد: طبق قانون، استخدام این نیروها فقط از طریق آزمون ممکن است. در عین حال به عنوان وزیر آموزش و پرورش به کیفیت کار بسیاری از این نیروها اعتقاد دارم. امسال هم اجازه جذب این نیروها را جز از طریق آزمون نداشتیم، اما با دستور رئیس جمهور خرید خدماتی‌های قبلی به خدمت فراخوانده شدند که تعداد آنان حدود ۱۸ هزار نفر است.
صحرایی افزود: امسال کسری معلم به معنی ناترازی داشتیم که این کسری دو یا سه ساله درست نشده و سنواتی است. یکی از دلایل این ناترازی افزایش سه میلیون نفری جمعیت دانش آموزان از سال ۹۴ تا الان است. ریشه این ناترازی به این برمی‌گردد که دانشگاه تربیت معلم در سال تاسیس با ۲۳ هزار دانشجو شروع کرد و قرار بود طوری فعالیت آن پیش رود که تمام خروجی‌های آموزش و پرورش از این طریق تامین شود اما این اتفاق نیفتاد و چهار سال بعد ورودی این دانشگاه به زیر۴۰۰۰ نفر رسید و در نهایت ناترازی ۷۹ هزار معلمی در آموزش و پرورش ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه تشخیص دولت وقت این بود که به جای تربیت معلم تامین معلم کند، ادامه داد: ما زمانی ۵۲۱ یا ۵۲۶ دانشگاه تربیت معلم داشتیم اما امروز این آمار زیر ۱۰۰ عدد است و دانشگاه فرهنگیان ۹۶ پردیس دارد.
آموزش و پرورش امسال ۷۵ هزار معلم جدید جذب کرده است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش امسال ۷۵ هزار معلم جدید جذب کرده است، توضیح داد: یکی از دلایلی که هنوز به برخی کلاس‌ها معلم اصلی ملحق نشده این است که ظرفیت استخدامی دیر اعلام شد و هنوز نتیجه آزمون استخدامی اعلام نشده است. بزودی نتایج تکمیل ظرفیت آزمون آموزگاری و نتایج نهایی آزمون دبیری اعلام و کلاس‌ها پر می‌شود. ما قریب به۶۵۰ هزار کلاس درس داریم و رسته شغلی همه ما در آموزش و پرورش معلم است؛ بنابراین هروقت کلاس خالی شود، یک معلم دیگر کلاس را پر می‌کند. اولا ما وظیفه داریم معلم تربیت کنیم و می‌کنیم. دوما معلمان ما تا زمان الحاق معلم اصلی نمی‌گذارند کلاس بدون معلم بماند.
  • نویسنده :
  • منبع :