بر اساس تازه ترین آمار اعلام شده از حکومت طالبان، شمار جان باختگان زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری روز گذشته در ولایت هرات از دو هزار نفر فراتر رفت و تا کنون به دو هزار و ۵۳ تن رسیده است.
به گزارش طلوع نیوز افغانستان، «جانان فایق»، سخنگوی طالبان در امور رسیدگی به حوادث در نشستی خبری گفت: براساس آمار که تا کنون اعلام شده، دو هزار و ۵۳ تن در زمین‌لرزه روز گذشته در هرات جان باخته‌ و بیش از ۹ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.
به گفته او، بیش‌تر قربانیان این زمین‌لرزه در ۱۳ روستای منطقه زنده جان در ولایت هرات هستند.
فایق گفت:یک هزار و ۳۲۰ خانه بر اثر این زلزله ویران شده است.
سخنگوی دولت طالبان افزود: این یکی از مرگبارترین زمین لرزه هایی است که در دو دهه اخیر کشور را لرزاند.
عبدالوحید رایان، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفت: تلفات زمین لرزه در هرات بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا گزارش شده بود. وی ضمن درخواست کمک فوری گفت: حدود شش روستا ویران شده و صدها غیرنظامی در زیر آوار مدفون شده اند.
سازمان ملل نیز درباره این موضوع گفت: مقامات محلی پیش‌بینی می‌کنند که با ادامه تلاش‌های جستجو و نجات در میان گزارش‌هایی مبنی بر محبوس شدن برخی افراد زیر ساختمان‌های فروریخته، تعداد تلفات افزایش یابد.
ارتباطات تلفنی در هرات قطع شده و دریافت جزئیات از مناطق آسیب دیده دشوار است ویدئوهای موجود در شبکه های اجتماعی صدها نفر را در خیابان ها در خارج از خانه ها و ادارات خود در شهر هرات نشان می دهد.
گفتنی است؛ روز شنبه زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر شمال غربی افغانستان را لرزاند و در تاجیکستان و ایران نیز احساس شد..
در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) یک زمین لرزه قوی منطقه ای ناهموار و کوهستانی در شرق افغانستان را لرزاند و خانه های سنگی و خشتی را ویران کرد، این زمین لرزه دست کم ۱۰۰۰ کشته و حدود ۱۵۰۰ زخمی بر جای گذاشت.
  • نویسنده :
  • منبع :