19 دی: مقامات حکومت طالبان ضمن اعلام اینکه آمار قربانیان زلزله اخیر در افغانستان افزایش یافته خواستار کمک‌های فوری بین‌المللی در زمینه غذا و دارو شدند.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات حکومت طالبان اعلام کردند که شمار قربانیان زلزله اخیر در مناطق شمال‌غربی این کشور به ۲۴۴۵ نفر افزایش یافته و خواستار کمک‌های بین‌المللی در زمینه غذا و دارو برای کمک به زلزله‌زدگان شدند.

دیروز یکشنبه «عرفان الله شرف روزی»، نماینده هلال احمر افغانستان اعلام کرد که شمار جانباختگان زلزله این کشور به ۲۰۰۰ نفر افزایش یافته است. چند ساعت قبل از آن روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از رئیس بیمارستان ولایت هرات اعلام کرد که آمارها نشان می‌دهد که در دو زلزله قدرتمند دیروز شنبه تاکنون دست‌کم ۱۸۰ نفر جان باختند و نزدیک به ۶۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

به گفته این مقام افغانستانی عملیات امدادونجات برای یافتن افراد گرفتار در زیر آوار ادامه دارد و احتمال افزایش کشته‌های این حادثه نیز زیاد است.

«موسی اشعری»، رئیس مدیریت حوادث طبیعی ولایت هرات افغانستان اما اعلام کرده که تاکنون ۱۲۰ نفر در این زلزله جان باختند و بیش از ۱۰۰۰ نفر از جمله زنان، کودکان و سالمندان مجروح شدند.

وی همچنین اعلام کرد که اداره طالبان به دلیل احتمال وقوع پس‌لرزه‌های بیشتر وضعیت فوق العاده اعلام کرده و ده‌ها روستا در ولسوالی (شهرستان) «زنده جان» به طور کامل ویران شده‌اند و ۶۰۰ زخمی نیز از زیر آوار بیرون کشیده شد.

بنابرگزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، قدرت این دو زلزله ۶.۲ ریشتر بوده و مرکز زمین‌لرزه در حدود ۲۵ مایلی شمال‌غربی شهر هرات در نزدیکی مناطق مرزی ایران قرار داشت و حداقل هفت پس‌لرزه به دنبال این دو زلزله رخ داد؛ فاصله دو زلزله کمتر از دو ساعت بود.

روز شنبه رسانه‌های محلی افغانستان از وقوع دو زلزله در مناطق غربی این کشور از جمله ولایت‌های هرات، بادغیس و فراه خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده و در ترکمنستان و ازبکستان نیز احساس شده است. رسانه‌های داخلی ایران نیز اعلام کردند این زمین‌لرزه در شهر مشهد نیز احساس شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :