19 دی: سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش تعطیلی مدارس سفارتخانه‌ها در ایران را تکذیب کرد.

ابوالفضل کمالی در ویژه برنامه گفتگو که از شبکه شاد پخش شد، با بیان اینکه بازدیدهای خود از مدارس سفارتخانه‌ها را به سرعت شروع کردیم و نظارت‌ها بر این مدارس بیشتر شده است، اظهار کرد: مدارس سفارتخانه‌های خارجی در ایران از مدارس زیر مجموعه مرکز امور بین‌الملل هستند و در حال حاضر ۱۰ مدرسه مربوط به سفارتخانه‌های خارجی در کشور داریم. 

مدارس سفارتخانه‌ها را تعطیل نکردیم بلکه قانون‌مند کردیم 

وی تاکید کرد: ما هیچ مدرسه‌ در سفارتخانه‌ای را تعطیل نکردیم بلکه همه مدارس سفارتخانه‌ها را قانون‌مند کردیم. ممکن است در رسانه‌ها به اشتباه بحث تعطیلی مدارس سفارتخانه‌ها مطرح شده باشد که شدیدا این موضوع را تکذیب می‌کنم. 

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سعی کردیم این مدارس ضابطه‌مند باشند یعنی اگر هدف سفارتخانه‌ای فقط دانش‌آموزان دیپلمات‌های کشور خودش باشد، مشکلی در این قضیه نداریم اما اگر قرار باشد خارج از عرف و قوانین دانش آموزان دیگر ما را مثلا ۴۰۰ الی ۵۰۰ دانش آموز ما را ثبت نام کند، شدیدا مقابل این قضیه ایستاده‌ایم.

وجود ۱۴ مدرسه بین‌المللی در ایران 

کمالی در بخش دیگر سخنان خود به بیان آمارهایی درباره انواع مدارس زیر مجموعه مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش پرداخت و توضیح داد: در کشور حدود ۱۴ مدرسه بین‌المللی داریم که این مدارس برای بچه‌های خانواده‌های دیپلمات و خارجی‌ها و کسانی که قسمتی از تحصیلات خود را در مدارس خارج از کشور گذرانده‌اند و وارد جمهوری اسلامی ایران شده‌اند، است. از این جهت مدارس بین ‌الملل داریم که تسهیلاتی فراهم کرده باشیم که این افراد بتوانند ادامه تحصیل دهند. 

وی توضیح داد: یک سری از مدارسمان، تطبیقی هستند. در داخل کشور ۳ مدرسه تطبیقی داریم و هدف این مدارس این است که دانش آموزانی که می‌خواهند در آینده در نظام جمهوری اسلامی ایران تحصیل کنند اما مشکل زبان فارسی دارند به مدت یک الی نهایتا سه سال در مدارس تطبیقی ما درس می‌خوانند. زمانی که زبان فارس برای این افراد تقریبا آسان شد و توانستند ارتباط برقرار کنند، به مدارس عادی هدایت می‌شوند. 

به گفته سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، این ۳ مدرسه تطبیقی فقط در تهران هستند. 

کمالی در عین حال خاطر نشان کرد: هیچ خانواده‌ای نگران تحصیل فرزندان خود ولو اینکه زبان فارسی را نداند، نباشد چراکه ما زمینه را فراهم کردیم تا این‌ها بتوانند خیلی راحت در کنار دانش آموزان هم وطن ایرانی خود درس بخوانند. 

ورود ۲۵۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی به ایران در سال گذشته 

وی درباره مدارس اتباع خارجی به عنوان دیگر مدارس زیر مجموعه این مرکز بیان کرد: با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی و اتفاقاتی که در برخی کشورهای همسایه و برای مثال افغانستان افتاد فقط در سال گذشته ۲۵۰ هزار دانش آموز جدید وارد ایران شدند و اینها نیاز به مدارس مختلف و معلمین متفاوت دارند اما وزارت آموزش و پرورش با فرهنگ مهمان پذیری و مهمان دوستی خود توانست این تعداد را مدیریت کند. حدود ۲۲ مدرسه ویژه اتباع داریم که به سرعت در حال افزایش هستند. 

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: البته در بیشتر موارد دانش آموزان اتباع خارجی در کنار دانش آموزان ایرانی و در مدارس عادی درحال تحصیل هستند و ما تبعیضی در این زمینه نداشتیم.

  • نویسنده :
  • منبع :