19 دی: معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران برای ۵۰۰ خانوار زلزله زده افغانستانی ارسال شده است و هم اکنون درحال جمع آوری آرد برای ارسال به زلزله زدگان هستیم.
مرتضی مرادی پور گفت: ساعت ۱۰:۱۱ صبح شنبه، ۱۵ مهر، زمین لرزه ۶.۳ ریشتری هرات و افغانستان را لرزاند که این زمین لرزه و پس لرزه‌های شدید آن در مشهد و سایر شهر‌های شرق کشور احساس شد.
وی افزود: این زمین لرزه به علت ۱۵۰ پس لرزه که بیشترشان بالای ۴ و ۵ ریشتر بود، در نوع خود بی نظیر است و تاکنون حداقل ۴ زمین لرزه ۶ ریشتری ثبت شده است.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: برآورد‌ها نشان می‌داد که این زمین لرزه خسارت زیادی درپی خواهد داشت و جمعیت هلال احمر افغانستان با توجه به ظرفیت‌های محدود این کشور پاسخگو نخواهد بود.
مرادی پور افزود: جمعیت هلال احمر کشورمان باتوجه به بافت خشت و گلی منازل مسکونی در افغانستان و بستر‌های محدود این کشور، به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و خراسان شمالی اعلام آماده باش کرد.
وی گفت: بلافاصله ۵۶ نیروی عملیاتی در قالب ۱۲ تیم شامل تیم‌های واکنش سریع، تیم‌های جستجو و نجات و انتقال اضطراری به همراه سگ‌های تجسس و دستگاه‌های زنده یاب به منطقه مرزی دوغارون اعزام شدند تا پس از هماهنگی‌های لازم به منطقه حادثه دیده منتقل شوند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات افزود: امدادگران هلال احمر به همراه امکانات و تجهیزات در کمتر از ۳۰ ساعت بعد از وقوع زمین لرزه در افغانستان حضور داشتند.
مرادی پور با بیان اینکه برای ارسال اقلام مورد نیاز زلزله زدگان به افغانستان اعلام آمادگی کردیم، گفت: نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران برای ۵۰۰ خانوار زلزله زده افغانستانی ارسال شده است و هم اکنون درحال جمع آوری آرد برای ارسال به زلزله زدگان هستیم.
وی افزود: با توجه به قابلیت‌هایی که جمعیت هلال احمر کشورمان در حوزه درمان اضطراری دارد، در این حوزه هم اعلام آمادگی کردیم، اما کشور افغانستان در حوزه درمان مطالبه‌ای نداشتند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات با بیان اینکه هلال احمر ایران برای دومین بار به زلزله زدگان افغانستان امدادرسانی می‌کند، گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین جمعیت‌های ملی است که علاوه بر حضور موثر در حوادث و سوانح داخل کشور، در عملیات‌های بین المللی همچون زمین لرزه در ترکیه، سوریه و افغانستان هم امدادرسانی کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :