19 دی: هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از تشدید بارش‌ها با احتمال ریزش تگرگ طی امروز و فردا در ۱۰ استان خبر داد و اعلام کرد: احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر همراه با کاهش محسوس دما و خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی نسبت به سیلابی شدن بارش‌ها طی امروز هشدار داد و اعلام‌کرد: بارش باران، رعدوبرق، در برخی مناطق احتمال تگرگ و وزش باد شدید موقت امروز (چهارشنبه) آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان، و فردا (پنج‌شنبه) گیلان و مازندران ، گلستان، شرق اردبیل و شمال زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان‌را در بر می‌گیرد.
همزمان بارش‌ها با شدت کمتر طی امروز در آذربایجان غربی ، کردستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، زنجان، قزوین، غرب اصفهان، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات البرز، تهران و سمنان ادامه دارد.
هواشناسی تا زمان فعالیت سامانه بارشی در این استان‌ها نسبت به اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال و اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی و ریلی هشدار داده است.
اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها از توصیه های هواشناسی است.
امروز هم چنین در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان و مازندران و گلستان در دریای خزر به دلیل افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج تا ۳.۵ متر برای شنا و فعالیت‌های دریایی خطرناک است.
هواشناسی هم چنین در هشدار کشاورزی طی امروز (چهارشنبه) نسبت به کاهش محسوس دما و احتمال تگرگ در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران، گلستان، گیلان، کردستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، زنجان، قزوین، غرب اصفهان، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات البرز، تهران و سمنان هشدار زرد صادر کرده است و نسبت به بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش - جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن های پرورشی- عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما توصیه کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :