19 دی: رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: هزینه‌های هنگفت رسیدگی به امور پناهندگان و آوارگان موجب کاهش چشمگیر ظرفیت تاب‌آوری جامعه میزبان ایرانی نسبت به آوارگان و پناهجویان افغانستانی شده است و جامعه بین‌الملل عملا ایران را تنها گذاشته است.
عبدالله مبینی در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست کارگروه اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان که در شهر ژنو در حال برگزاری است، با فیلیپ گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس سازمان ملی مهاجرت در این دیدار به تحولات کشور افغانستان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد هجوم گسترده‌تر مهاجران و آوارگان افغانستانی به ایران، به‌ویژه پس از قدرت‌گیری طالبان هستیم. همه می‌دانند که مسبب این گرفتاری‌ها سیاست‌های مداخله جویانه قدرت‌های بزرگ در منطقه و کشور افغانستان است اما هزینه‌های آن را ما می‌پردازیم.
وی یادآور شد: هزینه‌های هنگفت رسیدگی به امور پناهندگان و آوارگان موجب کاهش چشمگیر ظرفیت تاب‌آوری جامعه میزبان ایرانی نسبت به آوارگان و پناهجویان افغانستانی شده است. جامعه بین‌الملل عملا ایران را تنها گذاشته است.
مبینی با بیان اینکه حضور آوارگان غیرمجاز افغانستانی چالش‌های عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف برای جامعه میزبان ایجاد کرده، گفت: حضور بی رویه آوارگان و پناهجویان افغانستانی، افکار عمومی کشور را دچار ابهامات و نگرانی‌هایی کرده است که باید به روش منطقی برطرف شود.
کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان ضمن تبریک تشکیل سازمان ملی مهاجرت در ایران گفت: جامعه بین‌الملل و کمیساریا، ایران را در میزبانی از اتباع افغانستانی تنها نخواهد گذاشت و همواره قدردان سخاوتمندی ایران در میزبانی از آوارگان افغانستانی بودیم.

  • نویسنده :
  • منبع :