19 دی: هشت طرح بزرگ آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال با حضور رییس جمهور در استان فارس به بهره‌برداری رسید ، بهره‌برداری از پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز از جمله این طرح‌ها بود.
آیین افتتاح پروژه آبرسانی به شیراز در بیست و یکمین روز از مهرماه ۱۴۰۲ با حضور رییس‌جمهور و دیگر مقامات کشوری و استانی برگزار شد.
جزییات طرح
این طرح شامل ۷۸کیلومتر خط انتقال با لوله‌های فولادی به قطر یک هزار و ۶۷۶، یک هزار و ۸۰۰، یک هزار و۶۰۰، یک هزار و ۶۷۶ و یک هزار و ۴۰۰میلیمتر، یک ایستگاه پمپاژ شامل پنج دستگاه الکترو پمپ (۴+۱) با فشار ۲۵۰ متر، یک باب تصفیه‌خانه به ظرفیت سه مترمکعب درثانیه، چهار هزار و ۴۲۲ متر تونل لوله‌بر، ایستگاه پست برق ۶۶ به ۳/۶ کیلوولت، سه مخزن ذخیره بتنی شهری جمعاً به ظرفیت ۶۰هزارمترمکعب که آب تصفیه شده است که به وسیله جریان ثقلی و پمپاژ از محل تأمین به شهر شیراز انتقال می‌یابد.
مزایای طرح
با اجرای این طرح قرار است آب شرب پایدار بیش از ۴۰درصد جمعیت کلان شهر شیراز تأمین شود و وابستگی به منابع آب زیرزمینی کاهش یابد، همچنین ۲۲درصد هزینه‌ها با استفاده از مهندسی ارزش و بروز فرونشست احتمالی دشت شیراز کاهش خواهد یافت.
پیش از این وزیر نیرو اعلام کرد: ۳۵ پروژه آب و برق با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به فارس افتتاح می‌شود که افتتاح سامانه آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها است.
به گفته وزیر نیرو این سامانه به منظور افزایش تأمین آب شرب شهر شیراز با ظرفیت ۹۰میلیون مترمکعب در سال، برای جمعیت ۲میلیون نفری شیراز و از منابع سطحی دریاچه سد درودزن اجرایی شده است.
ارتقای کیفیت آب شُرب شیراز
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) از ارتقای کیفیت آب شرب کلانشهر شیراز با افتتاح این پروژه خبر داد و اعلام کرد: در گذشته بخشی اعظمی از آب شرب مصرفی شیراز از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شد که با بهره‌برداری از این طرح، آب شرب کلانشهر شیراز از آب سطحی با کیفیت خوب و پایدار تامین و در دسترس مردم قرار می‌گیرد که این مهم برگرفته از یک طراحی دقیق و اجرا باکیفیتی است که در این پروژه به‌وضوح قابل رویت است.
به گفته او تونل آبی ۲۵۰ متری بدون ایستگاه پمپاژ آب را منتقل می‌کند و سبب شد که در طول مسیر از تعداد ایستگاه پمپاژهای کمتری استفاده شود که این موضوع سبب کاهش چشمگیر هزینه‌های بهره‌برداری از این شبکه آبرسانی می‌شود.
طرح‌های بزرگ آب و فاضلاب در چه شهرستان‌هایی انجام شد؟
همزمان با این طرح هفت طرح دیگر آبرسانی به فارس به بهره‌برداری رسید.
در این مراسم، فاز اول طرح فاضلاب شهره آباده به ارزش۱۰ هزار میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهر میان اقلید به ارزش ۱۰۷۰ میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهید آباد شهرستان خرمبید به ارزش ۶۹۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر داراب به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به مجموعه روستایی بالاده شهرستان کازرون به ارزش ۵۰۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به روستاهای تخته سنگ و بانش شهرستان بیضا به ارزش ۳۳۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر حاجی آباد شهرستان زرین دشت به ارزش ۲۵۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر فسا به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
با بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیتی بالغ بر ۳۰۱ هزار نفر در پنج شهر و ۳۴ روستا در هشت شهرستان استان فارس از مزایای آن منتفع می‌شوند.
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیات دولت در دومین دور از سفر استانی خود روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری (بیستم و بیست و یکم مهرماه) میهمان مردم استان فارس خواهد بود.
افتتاح پروژه آزادراه شیراز – اصفهان، بهره برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با جمعی از هنرمندان، شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، دیدار با جمعی از نخبگان، بازدید از کارخانه آی. تی. آی، واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، خود مالک، بافت فرسوده و روستایی، سخنرانی عمومی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان حوادث تروریستی در شاهچراغ (ع)، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و دیدار با فعالان اقتصادی از جمله برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور به استان فارس است.

  • نویسنده :
  • منبع :