19 دی: سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم از برگزاری چهارمین کنگره، برای انتخاب اعضای شورای مرکزی جدید این تشکل در ۲۴ مهر ماه خبر داد و گفت: سخنران ویژه این مجمع عمومی حضرت آیت الله غروی، عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.
محمدرضا باقرپناهی گفت: در آستانه برگزاری چهارمین مجمع عمومی تشکل «مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم» که در ۲۴ مهر ماه سال جاری برای انتخاب اعضای شورای مرکزی جدید، با سخنرانی حضرت آیت الله غروی، عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل می‌گردد، لازم است اشاره کوتاهی به سوابق این تشکل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

وی افزود: ابتدا پیروزی درخشان رزمندگان مقاومت اسلامی را که با طراحی و اجرای یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌ها توانستند ضربه مهلکی را از  زمین  وهوا ودریا به رژیم صهیونیستی وارد کنند، تبریک می‌گوییم. موج خوشحالی که از اجرای این عملیات در سرزمین‌های اشغالی و در جهان اسلام پدید آمد، نشان دهنده اصالت حرکتی است که امام خمینی(ره) از روزهای آغازین نهضت اسلامی ‌ایران پایه‌گذار آن بودند.

باقرپناهی سپس بیان داشت: تظاهراتی که این روزها در سراسر جهان به پشتیبانی از این عملیات شکل می‌گیرد، ساکنان غزه را بیش از پیش به مقاومت تشویق می‌کند و جوش وخروش گسترده ای را در سراسر جهان اسلام و آزادی‌خواهان جهان بوجود آورده است و ان‌شاءالله زمینه‌ساز همبستگی مجدد و باشکوه ملت‌ها و کشورهای مسلمان خواهد بود .

وی در ادامه گفت: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری این پیروزی بزرگ را به خانواده‌های شهدای عظیم‌الشان قدس شریف و خاصه شهید حاج قاسم سلیمانی و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تبریک عرض می‌نماید و صبر و استقامت بیش از پیش را در مقابله با این دشمن کودک کش از درگاه خداوند مسئلت دارد.

این مبارز قبل از انقلاب با  اشاره به اینکه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در طیف تشکل‌های اصولگرای کشور تعریف شده و از کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب مجوز رسمی دریافت کرده است، افزود: هرچند این تشکل فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرده است اما برخی از اعضای شورای مرکزی آن قبل از انقلاب نیز درمبارزه با رژیم ستم شاهی فعالیت‌های چشم‌گیری داشته اند که بعضاً توسط رژیم شاه دستگیر، زندانی و شکنجه شده‌اند و برخی نیز مجبور به خروج از ایران گردیده و در خارج از کشور به فعالیت‌های انقلابی ضد رژیم شاه مشغول بوده‌اند.

 عضو سابق شورای شهر قم افزود: این تشکل با انتخاب نام زیبا و با مسمّای «مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری» از بین دهها نام پیشنهادی جهت‌گیری فکری وسیاسی و اعتقادی خود را در پایبندی به آرمان‌های اصیل و بی‌بدیل انقلاب اسلامی روشن نمود. زیرا اعتقاد داریم که عنصر ثابت نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت مطلقه فقیه است؛ که فراتر از همه ارکان و نظامات اجرایی، قضایی و تقنینی، مسئولیت تدبیر و تمشیّت و سیاست‌گذاری و سکانداری نظام و انقلاب اسلامی را بر عهده دارد و فارغ از همه جزر ومدّهای داخلی و خارجی به ایفای رسالت خویش در برابر خدای متعال می‌پردازد و به آسایش و زندگی عزتمندانه مردم می‌اندیشد.

وی بیان داشت: همانطور که مردم شریف و انقلابی قم  عملا شاهد بوده‌اند این مجمع در راستای تحقق اهداف و منویات حضرت امام خمینی (رحمت‌الله علیه) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در تمام صحنه‌های سیاسی و اجتماعی انقلاب حضور فعال و پرنشاط داشته و همواره در طول این سالیان، از حمایت مراجع معظم تقلید و روحانیت اصیل و انقلابی از جمله جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم و مردم شریف و انقلابی قم و تمام اقشار و همه کسانی که دل در گرو رشد وبالندگی انقلاب اسلامی داشته و دارند، برخوردار بوده است.

 مهندس باقرپناهی افزود: همچنین این مجمع از زمان دریافت مجوز رسمی و قانونی کميسيون ماده ۱۰ احزاب، همانگونه که در مرامنامه و اساسنامه این تشکل آمده است در دفاع از آرمان‌های امام و رهبری انقلاب کوشیده و با صداقت در رفتار و گفتار، تبعیت خود را در جهت تحقق آرمان‌های امام و رهبری نشان داده است و توانسته طی بیش از ربع قرن به ایفای نقشی مثبت و اثرگذار در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بپردازد.

سخن گوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری بیان داشت: این مجمع بر همین اساس راهبردها و مواضع خود را تنظیم و توانسته است در فراز و فرودهای سیاسی در مواجهه با مواضع جریان‌های سیاسی نوپدید- که برخی اوقات تحت عناوین انقلابی‌گری با تندروی و کجروی و با انحراف از آرمان‌ها و اعتقادات انقلابی و اسلامی سعی بر تنگ نمودن عرصه برای دیگران داشته باشند- با ارائه تحلیل دقیق و عمیق و تنویرافکار عمومی از آسیب‌های متداول مصون بماند.

وی افزود: البته بسیار مبرهن و آشکار است که هم امام راحل (رحمت‌الله علیه) وهم مقام معظم رهبری(دام‌ظله) همواره مشی اعتدالی و بدون حاشیه و بدون افراط و تفریط در اعلان مواضع راهبردی نظام را اتخاذ نموده‌اند تا این انقلاب مقدس و جامعه انقلابی بتواند از خطرها و انحرافات مصون و در صراط مستقیم خود به حرکت پرشتاب خود ادامه دهد. اما در عین حال این انقلاب شاهد اتفاقاتی در افکار عمومی جامعه و زوایای پیدا و پنهان اداره امور کشور ناشی از برخی سوءمدیریت ها بوده است که بارها رهبری معظم انقلاب اسلامی تذکرات لازم را فرموده‌اند و  در همه حال فرصت  بهره‌برداری و سواستفاده را از دشمن سلب نموده‌اند.

باقرپناهی سپس گفت: این مجمع توانسته است در راستای اعتدال و عقلانیت نسبت به تبیین مواضع راهبردی نظام- که به تعبیر مقام معظم رهبری «جهاد تبیین» نام گرفته است- و در چارچوب ارزشهای اسلامی و منطق علمی دست به روشنگری زده تا بتواند به سهم خود از افکار سرگردان و پرشبهه جامعه ابهام زدایی نماید.

وی بیان داشت: ما در مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم از سال ۱۳۹۵ باهدف جهاد تبیین و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی طرحی نو درانداخت و با دعوت از فاضل اندیشمند حجت الاسلام  والمسلمین جناب آقای دکتر محسن مهاجرنیا تاسیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری نماید و از آن زمان تاکنون بطور مرتب روزهای دوشنبه هرهفته –به استثنای ایام کرونا- مباحث پرمحتوایی را شروع کردیم.

وی افزود: این مباجث که به نوبه خود در کشور قطعا بی‌نظیر است و با پخش مستقیم این جلسات و تهیه گزارش‌های خبری و در نهایت چاپ و انتشار منظم و پیوسته این آثار، توانسته است گام مهم و بلندی را در راستای جهاد تبیین و آگاهی بخشی جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی بردارد.

 باقرپناهی بیان داشت: اولین بحث صورت گرفته در مجمع، موضوع «آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی» می‌باشد. این بحث در سال ۹۵ ارائه گردید و انتشار کتاب«آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی» حاصل بیست نشست اعضای این مجمع با فاضل ارجمند جناب آقای دکتر مهاجرنیا می‌باشد. این کتاب در جهت تقویت بنیان‌های جریان اصولگرایی در کشور تهیه و تنظیم گردیده ودر دونوبت در تیراژ وسیع انتشار یافته است .

وی با اشاره به اینکه دومین اثر انتشار یافته کتاب «راهبردهای انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی» می‌باشد که در آستانه چهلمين سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر گردید، گفت: سومین اثر از دیگر آثار این نشست ها، تهیه و تنظیم و انتشارکتاب‌« فقه تحزب در نظام اسلامی» است که در موضوع خود  بلحاظ مباحث گسترده وعمیق آن کم‌نظیر می باشد . نگاه راهبردی به تشکل وحزب و تعیین نسبت احزاب با جریان انقلاب اسلامی بصورت دقیق و فنی در این کتاب از آن بحث شده است.

باقرپناهی افزود: کتاب چهارم ما «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» می‌باشد که به خوبی تمام دیدگاه های مقام معظم رهبری را در بیانیه در هفت محور شرح و تفسیر کرده است. پنجمین اثر منتشره، کتاب«نظریه فرایندی انقلاب اسلامی» است. که به شرح و تفسیر مراحل  فرایند انقلاب اسلامی از مرحله نظام‌سازی تا ساخت تمدن نوین اسلامی پرداخته است و ششمین کتاب اندیشکده و مجمع  بنام «بنیادهای انقلاب اسلامی» انتشار یافت که در آن مباحث اساسی و ریشه ای انقلاب مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.

وی سپس گفت: هفتمین آثار انتشار یافته مجمع عبارت است از کتاب « آینده پژوهی انقلاب اسلامی» که اخیرا رونمایی شد. و یک دوره بیست جلسه‌ای با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی» برگزار کرده ایم که آثار این مبحث هم در حال آماده‌سازی است.

وی با اشاره به بحث «تحول و تبیین مبانی آن» که در آغاز سال جاری و در مشهد مقدس توسط رهبری معظم مطرح گردید، گفت:  بحث تحول تحت عنوان «راهبرد تحوّل؛ ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی» در اول امسال دستور کار جلسات این تشکل قرار گرفت و در شش ماهه اول مورد بحث و گفتگو قرار گرفت که انشاءالله به زودی مجموعه آن انتشار خواهد یافت.

وی سپس افزود: تا کنون «۱۰ دوره » از این مباحث با عنوان کرسی‌های آزاد‌اندیشی طی «دویست جلسه» برگزار شده است. این مباحث ابتدا در جلسات دوشنبه با حضور اعضای محترم مجمع ارائه وطرح می‌شود و بطور مستقیم هم در فضای مجازی پخش و سپس خبر آن در جراید و خبرگزاری‌ها منعکس می‌شود و نهایتا بصورت کتاب طی مراسمی رونمایی می‌گردد و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. تمام این فعالیت ها که با صرف وقت بسیار و دقت بالا و همکاری و همراهی دوستان مجمع صورت می‌گیرد، در راستای تبیین مبانی الهی انقلاب اسلامی و تحکیم اصول حاکم بر تداوم و پایداری این انقلاب بزرگ می‌باشد.

وی در پایان گفت: از دیگر فعالیت‌های این تشکل سیاسی، گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر می‌باشد که هرسال در فاصله ۱۲ تا ۲۲بهمن متناسب با شرایط روز با دعوت از پیشگامان انقلاب و نهضت اسلامی برگزار می‌گردد. مچنین مجمع هماهنگی بنا بر ضرورت تبیین دیدگاه‌ها و طرح نقطه نظرات در شرایط جاری کشور و در زمینه مسائل داخلی یا خارجی، فرهنگی یا سیاسی، یا اعلام مواضع، یا تحلیل شرایط روز کشور در مناسبت های مختلف، با برگزاری نشست‌ها و صدور بیانیه و یا با مصاحبه سخنگوی مجمع، نقش‌آفزینی می‌کند.


  • نویسنده :
  • منبع :